Κοινωνία - ΑΝΑΓΝΩΣΤΗΣ ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟΥ | on line Εφημερίδα | www.anagnostis.org | ΑΡΓΟΛΙΔΑ

Σκίτσο - ΑΝΑΓΝΩΣΤΗΣ ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟΥ | on line Εφημερίδα | www.anagnostis.org | ΑΡΓΟΛΙΔΑ

Τοπική Αυτοδιοίκηση - ΑΝΑΓΝΩΣΤΗΣ ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟΥ | on line Εφημερίδα | www.anagnostis.org | ΑΡΓΟΛΙΔΑ

Τοπική Αυτοδιοίκηση - ΑΝΑΓΝΩΣΤΗΣ ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟΥ | on line Εφημερίδα | www.anagnostis.org | ΑΡΓΟΛΙΔΑ

Θα μεταφερθείτε στη νέα σελίδα σε

Δευτερόλεπτα

Σας περιμένουμε στην ηλεκτρονική μας έκδοση

Σας περιμένουμε στην ηλεκτρονική μας έκδοση
Επισκεφθείτε ΤΩΡΑ το site του ΑΝΑΓΝΩΣΤΗ ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟΥ. www.anagnostis.org. Κλικ στην εικόνα

8/4/09

Η παιδαγωγική της απαγόρευσης …..ο στρουθοκαμηλισμός της υποκρισίας

Άρθρο του Βασίλη Καπετάνιου

Τετάρτη βράδυ στο θεραπευτήριο ο Κώστας τελευταίο ραντεβού της ημέρας . Ο Κώστας είναι ένα ιδιαίτερα έξυπνο παιδί με αγάπη στον αθλητισμό και στην μάθηση ένας έφηβος που διαθέτει αξίες και τις υπερασπίζεται με τον τρόπο του. Η συνεργασία μας αφορά την αποκατάσταση κάποιων ήπιων μαθησιακών δυσκολιών που αντιμετωπίζει ( πιθανόν ήταν εντονότερες στο δημοτικό σχολείο αλλά με την βοήθεια από την οικογένεια του και λόγω της υψηλής νευροψυχολογικής ωριμότητας του κατόρθωσε να τις περιορίσει)
Λίγα λεπτά πριν ξεκινήσουμε το πρόγραμμα μας , συζητάμε για το γεγονότα της καθημερινότητας
- Κανένα νέο Κώστα;
- Α. κερδίσαμε στο μπάσκετ , έπαιξα τα πήγα πολύ καλά και αύριο φεύγω για εκδρομή στην Δράμα με το σχολείο
- Κοίτα σύμπτωση και εγώ εκεί θέλω να πάω διακοπές το Πάσχα θα μου φέρεις μερικές φωτογραφίες από την πόλη να μου κάνει και μια μικρή ξενάγηση φωτογραφική πριν πάω.
- Δεν μπορώ κύριε Βασίλη .
Οι θεραπευτές μάλλον λόγω εκπαίδευσης και του τρόπου δουλειάς μας δίνουμε παραπάνω σημασία στα λόγια των παιδιών και των εφήβων. Μια άρνηση για κάποιο άσχετο θέμα μπορεί να κρύβει μια δυσαρέσκεια ή κόπωση του παιδιού- εφήβου για το πρόγραμμα ή και για την συμπεριφορά μου απέναντι του και έτσι θέλησα να συνεχίσω λίγο την κουβέντα μαζί του .
- Δεν έχεις φωτογραφική μηχανή;
- Βεβαίως και έχω και θα ήθελα πολύ να την χρησιμοποιήσω αλλά απαγορεύτηκε από το σχολείο
- Δεν το καταλαβαίνω τι εννοείς
- Να επειδή κάποια παιδιά από άλλο σχολείο βιντεοσκόπησαν κάποιες ιδιαίτερες στιγμές τους τις διακίνησαν μέσω κινητών τηλεφώνων και τις παρουσίασαν στο διαδίκτυο μας απαγόρεψαν και στο δικό μας σχολείο την χρήση φωτογραφικών μηχανών ενώ η χρήση των κινητών θα γίνεται σε συγκεκριμένες ώρες. Θα σας φέρω όμως ότι διαφημιστικό έντυπο βρω.
Ο Κώστας είναι ένα ιδιαίτερα σοβαρό και πειθαρχημένο παιδί , έλεγξε αν το κινητό του ήταν κλειστό και ξεκινήσαμε το πρόγραμμα μας
Στο τέλος του προγράμματος μας συζητώντας μαζί του ευτυχώς κατάλαβα ότι διαφωνούσε με το εν λόγω μέτρο αλλά τελικά ήταν αναγκασμένος να πειθαρχήσει.
Εξακολουθώ να πιστεύω ότι βασικός στόχος οποιουδήποτε σχολείου πρέπει να είναι μέσα από τις γνώσεις που προσπαθεί να δώσει στους μαθητές η καλλιέργεια ενός ήθους ελευθερίας και δημιουργία πολιτών με πρόσωπο.
Δυστυχώς τέτοιες πρακτικές μάλλον προσβάλλουν την λογική μας .
-Κάποιοι ανήλικοι πρόβαλλαν στο διαδίκτυο εικόνες οι σκηνές από την ιδιωτική τους ζωή, σε καμία περίπτωση δεν φταίει το σχολείο τους, ( ως φυσικός οργανισμός) πολύ δε περισσότερο δεν φταίει το κινητό τηλέφωνο, η φωτογραφική μηχανή ή η βιντεοκάμερα. Με την ίδια λογική επειδή κάποιος κατάσφαξε την γυναίκα του με ένα μαχαίρι το καλοκαίρι σε ένα νησί, κανένας μας δεν θα έπρεπε να έχει μαχαίρι στο σπίτι του. Καταδικάζοντας το μέσο (π.χ. το μολύβι που κάνει ορθογραφικά λάθη ) κάνουμε την ποιο εύκολή απενοχοποίηση. Εμείς οι ενήλικες που έχουμε ανάγει σε πολιτιστικό αγαθό μέσα από τηλεοπτικές εκπομπές μεσημεριανές και βραδινές αλλά και έντυπα την παρακολούθηση της κλειδαρότρυπας του άλλου ενοχλούμαστε μόνο όταν η κάμερα φτάνει στην γειτονιά μας(!!!). Όταν κάποια παιδιά βγάζουν τα προσωπικά τους σε δημόσια προβολή δεν κάνουν τίποτα παραπάνω από αυτό που επιθυμούμε να δούμε στους τηλεοπτικούς μας δέκτες. Με τον τρόπο τους μας λένε εικόνα σου είμαι κοινωνία και σου μοιάζω.
-Όταν καταδικάζουμε το μέσο ουσιαστικά το ταυτίζουμε με κάτι αρνητικό και βέβαια πέρα από κάθε λογική αδικούμε το μέσο ( με ένα αιχμηρό μαχαίρι ο δολοφόνος αφαιρεί μια ζωή με ένα αιχμηρό μαχαίρι ο χειρουργός σώζει μια ζωή) και δικαιώνουμε την υποκρισία μας. Δεν φταίει ο τρόπος , οι συνθήκες, οι σχέσεις που αναπτύσσουμε με τους εφήβους φταίνε τα παιγνίδια που τους αγοράζουμε, υποκατάστατα όσων ουσιαστικών δεν τους προσφέρουμε!!!
-Επίσης η απαγόρευση ενός μέσου ουσιαστικά με τον τρόπο που γίνεται αποτελεί μια αρνητική ενίσχυση του μέσου και για αρνητικούς σκοπούς. ( Άραγε σε κανένα βιβλίο παιδαγωγικής ή ψυχολογίας δεν βρήκαν τι σημαίνει αρνητική και θετική ενίσχυση της συμπεριφοράς). Η απαγόρευση της κάμερας στην εκδρομή για μένα στην εφηβεία μου θα ήταν μια πρόκληση να είχα μια κάμερα μαζί μου και να μη με πιάσουν (!!!). Ας θυμηθούν κάποιοι παλαιότερα τα αποτελέσματα της ποτοαπαγόρευσης στην Αμερική . Στην δικιά μας εφηβεία η απαγόρευση να παίζουμε ηλεκτρονικά παιγνίδια τα έκανε μύθο στο μυαλό μας και προσπαθούσαμε με κάθε μέσο να κατακτήσουμε το απαγορευμένο, να μπούμε να παίξουμε τον περιβόητο πάκμαν και να το πούμε στους φίλους μας.
-Ο Φρόυντ στο έργο ο πολιτισμός πηγή της δυστυχίας έχει κάνει μια διαχρονική διαπίστωση ο άνθρωπος δεν κυνηγά το την χαρά αλλά προσπαθεί να αποφύγει τον πόνο. Το κυνήγι της χαράς, της μάθησης, έχει μέσα του και το απρόβλεπτο, το λάθος , τον πειραματισμό , μπορεί να προκαλέσει και πόνο αλλά σε ανεβάζει σαν άνθρωπο σε εξελίσσει . Η αποφυγή του πόνου απλώς σε ταμπουρώνει πίσω από μια σειρά απαγορεύσεων που συνεχώς αυξάνουν και ζεις μόνο για να χτίζεις το κάστρο της άρνησης της ζωής και γεμίζεις νευρώσεις και ψυχοπαθολογία. Στην συγκεκριμένη περίπτωση όχι μόνο έπρεπε το σχολείο να επιτρέψει την χρήση φωτογραφικής μηχανής και βιντεοκάμερας αλλά και να διοργανώσει και διαγωνισμό για την καλύτερη φωτογραφία από την εκδρομή και το καλύτερο βίντεο να προβαλλόταν στο σχολείο και να το έδιναν και στο διαδίκτυο.
- Το σχολείο η παιδεία πρέπει να είναι ένας από τους μοχλούς για τον ριζικό μετασχηματισμό της κοινωνίας μας έτσι όπως το αναφέρει ο Κορνήλιος Καστοριάδης
«πρέπει να προβούμε σε ένα ριζικό μετασχηματισμό της παγκόσμιας κοινωνίας …αποτέλεσμα ενός παγκόσμιου κινήματος θα μπορέσει να υπάρξει μόνο ως ριζικός μετασχηματισμός αυτών που οι άνθρωποι θεωρούν ως σημαντικά, ως έχοντας αξία και ως μη έχοντα αξία κοντολογίς ως βαθύς ψυχικός ανθρωπολογικός μετασχηματισμός μαζί με την δημιουργία νέων μορφών ζωής και νέων σημασιών σε όλους τους τομείς (Κ. Καστοριάδης «Σκέψεις πάνω στην ανάπτυξη και την ορθολογικότητα» 1983). Δυστυχώς η παιδαγωγική της στείρας απαγόρευσης μόνο τον στρουθοκαμηλισμό της υποκρισίας επιβεβαιώνει….άντε και καλά σκοτάδια να έχουμε.

Υγεία - ΑΝΑΓΝΩΣΤΗΣ ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟΥ | on line Εφημερίδα | www.anagnostis.org | ΑΡΓΟΛΙΔΑ