Κοινωνία - ΑΝΑΓΝΩΣΤΗΣ ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟΥ | on line Εφημερίδα | www.anagnostis.org | ΑΡΓΟΛΙΔΑ

Σκίτσο - ΑΝΑΓΝΩΣΤΗΣ ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟΥ | on line Εφημερίδα | www.anagnostis.org | ΑΡΓΟΛΙΔΑ

Τοπική Αυτοδιοίκηση - ΑΝΑΓΝΩΣΤΗΣ ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟΥ | on line Εφημερίδα | www.anagnostis.org | ΑΡΓΟΛΙΔΑ

Τοπική Αυτοδιοίκηση - ΑΝΑΓΝΩΣΤΗΣ ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟΥ | on line Εφημερίδα | www.anagnostis.org | ΑΡΓΟΛΙΔΑ

Θα μεταφερθείτε στη νέα σελίδα σε

Δευτερόλεπτα

Σας περιμένουμε στην ηλεκτρονική μας έκδοση

Σας περιμένουμε στην ηλεκτρονική μας έκδοση
Επισκεφθείτε ΤΩΡΑ το site του ΑΝΑΓΝΩΣΤΗ ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟΥ. www.anagnostis.org. Κλικ στην εικόνα

26/7/12

ΟΙ ΦΥΛΕΣ ΤΩΝ ΝΕΟΕΛΛΗΝΩΝ ΣΤΟ ΑΡΧΑΙΟ ΘΕΑΤΡΟ


Η απέναντι όχθη του Βασίλη Καπετάνιου

Το αρχαίο θέατρο του Άργους ένα ιστορικό και πολιτισμικό κόσμημα φάνταζε σαν ένα πέτρινο πουκάμισο αδειανό λαβωμένο στο πέρασμα του χρόνου. Τους τελευταίους όμως μήνες έπαψε να είναι ένα α-νόητο αρχαιολογικό ρούχο. Απέκτησε σώμα και συνέχεια με τις χιλιάδες του κόσμου να το σαρκώνει δίνοντας του ανάσες ζωής  με τις παραστάσεις που εκτελούνται εκεί. Η οδός Ηρακλέους και Γούναρη τα βράδια γέμισε θεατροβάμονες  πάνω στα χνάρια των αρχαίων θεατών. Αν μείνεις για λίγο μόνος στο θέατρο μετά το τέλος της παράστασης κοιτώντας τον έναστρο ουρανό και την σκηνή του θεάτρου, αρχίζεις να νοιώθεις αυτά που μνημονεύουν για τους αρχαίους Αργείους.  « Οι Αργείοι είχαν επίγνωση του της σημασίας του ονόματος τους…. Η λέξη «ο ‘Αργος» δηλώνει τον επώνυμο ήρωα και ιδρυτή του Άργους… Άργος λεγόταν και ο φύλακας της Ιούς που ας σημειωθεί τον τοποθέτησε ως φύλακα η Ήρα. Ο Άργος αυτός λεγόταν «πανόπτης» και «μυρίωπος» . Και στην αγγειογραφία παριστάνεται με το σώμα του γεμάτο μάτια. Έτσι ορθά υποστηρίζεται ότι το γεμάτο μάτια σώμα του συμβολίζει τον αστερόφωτο ουρανό, που μέσα στην νύχτα αγρυπνάει φωτίζει και φυλάει. Και ό Άργος όπως ορθά λέγεται είναι άλλη μορφή του Δία ως Ουράνιου θεού»*
Στις τελευταίες παραστάσεις  στο αρχαίο θέατρο, ποιος ξέρει ίσως να έβαλε και λίγο το « λαμπερό ματάκι»  του ο αρχαίος παππούς μας πανόπτης Άργος , κάτω από τον έναστρο ουρανό ως θεατής μπόρεσα να δω  από διαφορετικές θέσεις τις φυλές των νεοελλήνων θεατών.
1.      Ο ΓΟΝΕΑΣ ΥΠΟΒΟΛΕΑΣ
Ιδιαίτερη περίπτωση είναι εκείνος ο γονέας ο οποίος φέρνει το παιδί του απροετοίμαστο τόσο για το χώρο όσο και για το τι πρόκειται να δει. Προφανώς οι παππούδες κάνουν τα ιαματικά τους λουτρά , λεφτά δεν περισσεύουν για να βάλουν γυναίκα να το φυλάει. Κρατά το παιδί του αγκαλιά γιατί αυτό δεν πρόκειται να κάτσει με άλλο τρόπο. Συνεχώς καθ’ όλη την διάρκεια της παράστασης αναλύει τα δρώμενα στο παιδί με επεξηγήσεις πάνω στην βάση κινουμένων σχεδίων. Κρυμμένος πίσω από την τρυφερή πλάτη του παιδιού του και σκυμμένος πάνω στο αυτί του κάνει πως δεν βλέπει τα αγανακτισμένα βλέμματα των υπολοίπων.
Η θέση που κάθεται είναι συνήθως στις κάτω κερκίδες. Παρά το αρνητικό της παρουσίας του προσφέρει μια καινοτόμο υπηρεσία στον θεατή που κάθεται μπροστά του. Είναι η μοναδική περίπτωση όπου ενώ παρακολουθείς παράσταση στο αρχαίο θέατρο σου προσφέρεται και δωρεάν πρόγραμμα κινησιοθεραπείας στους μύες της πλάτης  από τις τρυφερές κλωτσιές του παιδιού που κάθεται πίσω σου. Το οποίο μετά από μισή ώρα παρακολούθησης αρχίζει να κλωτσά για να «σκοτώσει» το χρόνο του.
2.      Η ΘΕΑΤΡΟΚΟΠΟΣ (ΕΝ ΔΥΝΑΜΕΙ ΣΟΟΥΓΟΥΜΑΝ)
Πρόκειται για τύπο γυναίκας απροσδιορίστου ηλικίας γιατί οι απανωτές στρώσεις καλλυντικών έχουν σβήσει κάθε ίχνος χρόνου πάνω της, τουλάχιστον σε επίπεδο σοβά.  Είναι χαρακτηριστικό ο τρόπος ενδυμασίας της. Μεγάλα ανοίγματα τριγωνικού τύπου  στα ρούχα του κορμού, σωστές μυγοπαγίδες εξοντώνουν τα ιδρωμένα αντρικά βλέμματα προκαλώντας έντονη τριβή των βλεφάρων. Τα δε κάτω άκρα ενδεδυμένα με πολύ εφαρμοστά ρούχα ώστε το διαγραφόμενο σύστημα κορδονιών που εκτελεί χρέη εσωρούχου να αναδεικνύει την μετά πολλών πλαστικών επεμβάσεων και  γενναίων ποσοτήτων κολλαγόνου καλλίπυγο κορμοστασιά της.  Κάθεται πάντα στις μπροστά θέσεις. Πριν καθίσει ακολουθεί μια παράξενη κινητική ιεροτελεστία περιφέρεται 2-3 φορές μπροστά στο κοίλο του θεάτρου για να διαλέξει θέση και ας υπάρχουν δεκάδες άδειες. Αν βρει κάποιον γνωστό της ακόμα και αν είναι μπροστά της τον χαιρετά με τεντωμένο το δεξί  χέρι και σε υπερέκταση το αριστερό της πόδι. Το κορμί της τεντωμένο τόξο του Οδυσσέα , μόνο που λείπουν  τα φαρμακερά βέλη για τους επίδοξους μνηστήρες. Σαν θεατής δεν ενοχλεί κανένα, σπάνια χειροκροτεί. Αλλά στα έντονα χειροκροτήματα του πλήθους το κορμί της διακατέχεται από έντονο ρίγος όπως φανερώνει το φιδίσιο τρέμουλο της σπονδυλικής της στήλης γιατί κατά βάθος ξέρει ότι αυτή είναι η πραγματική «πρωταγωνίστρια». Σπάνιο είδος θεατή με ελάχιστες παρουσίες ανά παράσταση, αν είναι υπό εξαφάνιση ή υπό άνθιση κανείς δεν το γνωρίζει.
3.      Ο ΤΗΛΕΟΠΛΗΚΤΟΣ ( ΤΗΛΕΒΑΡΕΜΕΝΟΣ)
Είναι ο θεατής που δεν πάει στο θέατρο να δει την παράσταση αλλά τον ηθοποιό που θαυμάζει για χρόνια από την μαλακωσιά του καναπέ του. Χειροκροτεί  κατά την εμφάνιση του ηθοποιού ( χωρίς λόγο φυσικά). Δεν βλέπει τον ρόλο που παίζει ο ηθοποιός αλλά αυτόν που αυτός ξέρει από την τηλεόραση. Γενικά είναι ήσυχος θεατής αλλά το δράμα αρχίζει όταν εμφανιστεί κάποιος ηθοποιός που δεν έχει τηλεοπτικά αναγνωρίσει. Εκείνη την στιγμή λειτουργεί η τηλεοπτική πρέζα και αυτός χρειάζεται την τηλεοπτική δόση. Τα σημάδια της «εικονολογικής» στέρησης είναι εμφανής , στριφογυρίζει πάνω στο βράχο, πιάνει το κεφάλι του απελπισμένος αναζητά πληροφορίες από τον άγνωστο διπλανό του. Ευτυχώς το βάσανο κρατά για λίγο κάποιος θα τον πληροφορήσει
-Ε σε εκείνη την διαφήμιση έπαιζε!!!
Ο τηλεόπληκτος συνήθως κάθεται στις μεσαίες κεντρικές θέσεις και είναι ένα μεγάλο πρόβλημα της φυσικής γιατί ενώ βρίσκεται σε συγκεκριμένο τόπο και χρόνο ουσιαστικά είναι εκτός τόπου και χρόνου.
4.      Ο ΧΕΙΡΟΚΙΝΗΣΤΗΣ ( ΧΕΙΡΟΚΟΥΝΑΣ )
Η παράσταση έχει ξεκινήσει, τα φώτα έχουν χαμηλώσει.  Χτυπά στην δόνηση το κινητό του χειροκούνα. Διακριτικά σηκώνεται όρθιος , αλλά όσο διακριτικά και να σηκωθεί κόβει την θέα των πίσω. Στο αριστερό χέρι το κινητό σε λειτουργία κλήσης το δεξί χέρι σπαθί του γιγαντόσωμου Διομήδη ξιφομαχεί μανιασμένα τον αόρατο εχθρό. Τον έχει δει το μισό θέατρο αλλά ο φίλος του όχι ακόμα. Μεταφέρει το κινητό στο δεξί και με το χέρι σπαθί στέλνει τα φωτεινά  μηνύματα σπαθιές στον  φίλο του ο  οποίος επιτέλους τον αντιλαμβάνεται. Πάει και κάθεται στην θέση που του κρατούσε σαν τον πιστό Άργο του Οδυσσέα ο φίλος του. Ο χειροκινηστής είναι και αυτός καινοτόμος θεατής γιατί  με το κενό  μαξιλαράκι που οριοθετεί την θέση άλλου έφερε το «ρεζερβέ = του αλλουνού, στο αρχαίο θέατρο.  
Ο χειροκούνας επιλέγει συνήθως τις μεσαίες κερκίδες και προς το κέντρο της σκηνής, συμπαθητικότατος θεατής όταν έρθει και ο καθυστερημένος «ρεζερβέ».
5.      Ο ΑΣΧΕΤΟΣ – ΓΗΠΕΔΑΚΙΑΣ (ΠΑΜΕ ΕΚΕΙ ΠΟΥ ΠΑΝΕ ΟΙ ΠΟΛΛΟΙ)
Είναι ο θεατής που ακολουθεί το αγελαίο ένστικτο του , για να πηγαίνει τόσος κόσμος εκεί κάτι καλό θα συμβαίνει, επηρεασμένος από την λογική των πολυκαταστημάτων και των γηπέδων. Τον καταλαβαίνεις εύκολα γιατί έχει προβλήματα προσανατολισμού πιθανόν να μπαίνει για πρώτη φορά στο αρχαίο θέατρο. Ξεχωρίζει από το άλλους αμέσως γιατί συνήθως έρχεται με την πλαστική φραπεδιά και ενίοτε και λίγους ξηρούς καρπούς. Κερκίδες  το ένα κερκίδες το άλλο μάλλον έχει μπερδέψει το θέατρο με το γήπεδο. Μπορεί να τον βρεις διάσπαρτο σε όλο το μήκος και πλάτος των κερκίδων. Αν και λόγω γηπεδικής νοοτροπίας επιλέγει θέσεις προς το κέντρο. Στην πλειοψηφία τους είναι εντυπωσιακοί θεατές αφού μόλις αποκτήσουν οπτικό προσανατολισμό αυτόματα έρχεται και ένας αισθητικός προσανατολισμός.  Μαζεύουν όλα τα παρελκόμενα σε μια πλαστική σακούλα αφοσιώνονται στην παράσταση. Μερικές γουλιές φραπέ τους κάνουν να ξεχωρίζουν και σε κάποιες στιγμές έντονων χειροκροτημάτων του κοινού έχει έτοιμο τον λεκτικό αυτοματισμό
-Που το είδες το φάουλ ρε;
Εντυπωσιακό της αλλαγής στην συμπεριφορά του δεν αφήνει σκουπίδια στο θέατρο.
6.      Ο ΘΕΑΤΗΣ ΠΡΟΣΚΥΝΗΤΗΣ
Οι αρχαίοι θεατές πήγαιναν στο θέατρο με μεγάλο σεβασμό και έχοντας το προνόμιο να μιλούν μια ζωντανή εγκεφαλική γλώσσα διέθεταν και μεγάλα αισθητικά κριτήρια. Είναι γνωστό το επεισόδιο με τον ηθοποιό Ηγέλοχο που εισέπραξε την κοροϊδία του κοινού. Αντί να τονίσει την λέξη με οξεία την τόνισε με περισπωμένη και στην φράση «γαλήν ορώ» αντί να αντικρίζει μια θάλασσα αντίκριζε μια γάτα!!! Η πλειοψηφία των θεατών μπαίνουν προσκυνητές μέσα στο αρχαίο θέατρο. Ίσως δεν έχουν τα αισθητικά κριτήρια των αρχαίων Αργείων αλλά έχουν την γονιδιακή υποστήριξη και κληρονομιά να πάνε να ακροαστούν και να δουν (συν- οίδα)  τον Λόγο και την Πράξη από την ορχήστρα του αρχαίου θεάτρου να ζητά θέαση από τις κερκίδες. Όπως ο ανθρώπινος Λόγος και Πράξη από την ορχήστρα των θαλαμικών περιοχών ανέρχονται λειτουργικά στις κερκίδες του εγκεφαλικού φλοιού. Είναι συγκινητικό και θαυμάσιο να βλέπεις παππούδες και εγγόνια να πηγαίνουν πεζή στα «σκαλάκια» όπως λένε οι παλιοί Αργείτες να δουν μια παράσταση.   Στην τελευταία παράσταση ένα μικρό παιδί δεν άντεξε την μεγάλη διάρκεια και το πήρε ο ύπνος . Κοιμόταν μεσάνυχτα με προσκέφαλο ένα διπλωμένο σκληρό χαρτόνι και τα μάτια του έπαιζαν κινήσεις REM. Πάνω του ο έναστρος Άργος αγρυπνούσε , φυλούσε και φώτιζε τα αρχέγονα όνειρα του όπως αυτά που φανερώθηκαν στην αρχαία σκηνή.
Ο θεατής προσκυνητής είναι σε όλες τις θέσεις και προς όλες τις κατευθύνσεις, είναι η ελπίδα για μια δημιουργική συνέχεια στο χώρο και στο χρόνο του Ελληνικού Λόγου και Πράξης.

*ΤΖΕΝΟΣ,(Α), ΟΡΙΖΟΝΤΕΣ ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΉΣ ΓΛΩΣΣΑΣ: ΜΕΓΑΛΟΣΥΝΗ ΤΟΥ ΠΝΕΥΜΑΤΟΣ,ΑΘΗΝΑ 1993

** Το αρχαίο θέατρο του Άργους είναι ένα από τα πολλά σημεία της πόλης που μπορεί να αυξήσουν την επισκεψιμότητα της. Αλλά όπως όλες οι ομορφιές της πόλης είναι μοναχική και αποσπασματική. Για τον ξένο, τον επισκέπτη λείπει κάτι πριν την είσοδο του στο θέατρο  και κάτι μετά. Αν τα αρχαιολογικά και ιστορικά σημεία της πόλης αποκτούσαν μια λειτουργική συνέχεια θα  αναβάθμιζαν σημαντικά την επισκεψιμότητα της…

Υγεία - ΑΝΑΓΝΩΣΤΗΣ ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟΥ | on line Εφημερίδα | www.anagnostis.org | ΑΡΓΟΛΙΔΑ