Κοινωνία - ΑΝΑΓΝΩΣΤΗΣ ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟΥ | on line Εφημερίδα | www.anagnostis.org | ΑΡΓΟΛΙΔΑ

Σκίτσο - ΑΝΑΓΝΩΣΤΗΣ ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟΥ | on line Εφημερίδα | www.anagnostis.org | ΑΡΓΟΛΙΔΑ

Τοπική Αυτοδιοίκηση - ΑΝΑΓΝΩΣΤΗΣ ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟΥ | on line Εφημερίδα | www.anagnostis.org | ΑΡΓΟΛΙΔΑ

Τοπική Αυτοδιοίκηση - ΑΝΑΓΝΩΣΤΗΣ ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟΥ | on line Εφημερίδα | www.anagnostis.org | ΑΡΓΟΛΙΔΑ

Θα μεταφερθείτε στη νέα σελίδα σε

Δευτερόλεπτα

Σας περιμένουμε στην ηλεκτρονική μας έκδοση

Σας περιμένουμε στην ηλεκτρονική μας έκδοση
Επισκεφθείτε ΤΩΡΑ το site του ΑΝΑΓΝΩΣΤΗ ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟΥ. www.anagnostis.org. Κλικ στην εικόνα

4/3/10

Φωτιές άναψε στο Ναύπλιο η εγκύκλιος που αχρηστεύει μεγάλο αριθμό οικοπέδων


Μόνον μετά από έγκριση πολεοδομικής μελέτης θα κτίζονται πλέον τα «τυφλά» οικόπεδα. Τα πρακτικά προβλήματα που προκύπτουν από την εγκύκλιο του Υπουργείου Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής, που αφορά την κατάργηση της πρόβλεψης παραχώρησης από ιδιώτες κοινόχρηστων χώρων (δρόμων) προκειμένου να καταστούν οικοδομήσιμα ακίνητα στερούμενα προσώπου σε κοινόχρηστο χώρο σε οικισμούς κάτω των 2000 κατοίκων, είναι πολλά.
Ήδη το δημοτικό συμβούλιο του Ναυπλίου εξέδωσε ψήφισμα διαμαρτυρίας, ενώ  ο βουλευτής της Ν.Δ. Γιάννης Ανδριανός κατέθεσε ερώτηση στην υπουργό Τίνα Μπιρμπίλη.
Όλα ξεκίνησαν με μια απόφαση του  ΣτΕ (1828/2008 απόφασή του), που έκρινε ανίσχυρες τις διατάξεις του Π.Δ. (ΦΕΚ 181 Δ) που επέτρεπαν τη μετατροπή ακινήτων που δεν διέθεταν τα «προσόντα» κατά παρέκκλιση από τον κανόνα σε οικοδομήσιμα διότι «παρέχουν τη δυνατότητα δημιουργίας κοινόχρηστων χώρων, αποσπασματικώς και κατά τρόπο μη ορθολογικό, με πρωτοβουλία ιδιωτών πριν από την έγκριση της πολεοδομικής μελέτης, κατ' αντίθεση προς τις απορρέουσες από το άρθρο 24 του Συντάγματος επιταγές».
Το ΥΠΕΚΑ, στη συνέχεια, κατ' εφαρμογήν αυτής της απόφασης, έδωσε εντολή στις πολεοδομίες είναι να μην εγκρίνουν τις παραχωρήσεις για δημιουργία δημοτικών δρόμων και να μην εκδίδουν οικοδομικές άδειες σε ιδιοκτησίες που έχουν «δημιουργηθεί κατ' εφαρμογή των παραπάνω ανίσχυρων διατάξεων».
Σύμφωνα με αναλυτικό δημοσίευμα της εφημερίδας «Αυγή», αν και η εγκύκλιος δεν μπορεί να καταργήσει υπάρχουσα νομοθεσία και αναμένεται άλλο Π.Δ., ο νόμος που θα το πράξει αυτό σε αυτήν αναφέρεται πως, για τη νόμιμη έκδοση οικοδομικών αδειών στα τυφλά οικόπεδα, προαπαιτούμενο είναι, με ευθύνη των ΟΤΑ, να εγκριθούν τμηματικά πολεοδομικές μελέτες για να καθορισθούν οι κοινόχρηστοι, κοινωφελείς και οικοδομήσιμοι χώροι. Κάτι που προβλέπεται από τον οικιστικό νόμο 2508/1997: «στην περιοχή μέσα στα όρια του οικισμού μπορεί να γίνει και ανεξάρτητη πολεοδομική μελέτη που μπορεί να περιορίζεται σε τμηματική πολεοδομική ρύθμιση, κατά μήκος των κυρίως αξόνων, ή σε άλλα πολεοδομικώς ενδιαφέροντα σημεία». Η έγκριση της μελέτης μπορεί να γίνει είτε με απόφαση του περιφερειάρχη είτε του υφυπουργού ΠΕΚΑ είτε με την έκδοση Προεδρικού Διατάγματος των υπουργών και υφυπουργών ΠΕΚΑ, Εσωτερικών και Υποδομών (για τα νησιά του Αιγαίου) κατά περίπτωση.
Να σημειωθεί ότι το Ε' τμήμα του ΣτΕ αποδέχτηκε, ύστερα από προσφυγή, ακύρωση της απόφασης του νομάρχη Αργολίδας του 2006 με την οποία παραχωρήθηκε εδαφική λωρίδα σε κοινή χρήση για τη δημιουργία δημοτικού δρόμου στον οικισμό Ιρίων του Δήμου Ασίνης, η οποία είχε γίνει από τον περιφερειάρχη. Το σκεπτικό δε της απόφασής του στηρίζεται στη νομοθεσία του 1923 και στον νόμο Τρίτση (1337) σε συνδυασμό με το άρθρο 24 του Συντάγματος. Στο διά ταύτα επισημαίνεται χαρακτηριστικά:
«Επειδή, κατά την έννοια των ως άνω διατάξεων του ν. 1337/1983, ερμηνευομένων ενόψει και των ορισμών του άρθρου 24 παρ. 2 του Συντάγματος, με τα Προεδρικά Διατάγματα που εκδίδονται κατ' εξουσιοδότηση της παρ. 5 του άρθρου 42 του προαναφερθέντος νόμου, θεσπίζονται, κανονιστικώς, αφενός ο τρόπος και οι προϋποθέσεις καθορισμού των ορίων των οικισμών με πληθυσμό
μέχρι 2.000 κατοίκους, κατατάξεώς τους σε κατηγορίες και πολεοδομήσεώς τους, με την έγκριση πολεοδομικής μελέτης, και αφετέρου οι γενικοί όροι δομήσεως των οικισμών αυτών. Με την πολεοδομική δε μελέτη κάθε οικισμού καθορίζονται ειδικότερα, ενόψει των χαρακτηριστικών του, οι όροι δομήσεως του συγκεκριμένου οικισμού, όπως τα ελάχιστα όρια εμβαδού και διαστάσεων των ακινήτων, το μέγιστο επιτρεπόμενο ύψος των οικοδομών, ο αριθμός των ορόφων, το μέγιστο ποσοστό καλύψεως, ο συντελεστής δομήσεως, η θέση των οικοδομών εν σχέσει προς τις ρυμοτομικές γραμμές και εν γένει άλλοι όροι και περιορισμοί δομήσεως (πρβλ. άρθρο 9 του ν.δ. της 17.7-16.8.1923).
Η ανωτέρω εξουσιοδοτική διάταξη, όμως, δεν επιτρέπει αποκλίσεις από τους κανόνες, οι οποίοι απορρέουν από τη συνταγματική επιταγή για ορθολογικό πολεοδομικό σχεδιασμό και κατά τους οποίους ο καθορισμός των κοινοχρήστων χώρων σε κάθε οικιστική περιοχή αποτελεί αντικείμενο της οικείας πολεοδομικής μελέτης, που πρέπει να καταρτίζεται κατ' εκτίμηση των αναγκών της περιοχής, δυνάμει πολεοδομικών κριτηρίων. Δεν δύναται δε, κατ' αρχήν, ο σχεδιασμός των οικοδομήσιμων και κοινόχρηστων χώρων να ρυμουλκείται από πραγματικές καταστάσεις, οι οποίες δημιουργούνται με πρωτοβουλία ιδιωτών προς εξυπηρέτηση ιδιωτικών συμφερόντων, όπως η κατάτμηση ακινήτων, με σκοπό τη μεταβίβαση και την ανοικοδόμησή τους.
Κατ' ακολουθίαν, με τα γενικά διατάγματα που εκδίδονται δυνάμει της προαναφερθείσης εξουσιοδοτικής διατάξεως του ν. 1337/1983, ερμηνευομένης ενόψει και των ορισμών του άρθρου 24 παρ. 2 του Συντάγματος, δεν επιτρέπεται να παρέχεται η δυνατότητα δημιουργίας νέων κοινοχρήστων χώρων στους εν λόγω οικισμούς, κατά τρόπο αποσπασματικό και μη ορθολογικό, πριν από την έγκριση της οικείας πολεοδομικής μελέτης, και δη κατ' απόκλιση των οριζομένων στο ανωτέρω παρατειθέμενο άρθρο 20 του ν.δ. της 17.7-16.8.1923, προκειμένου να καταστούν οικοδομήσιμα ακίνητα ή τμήματα ακινήτων ευρισκόμενα εντός των ορίων του οικισμού και μη έχοντα πρόσωπο σε νομίμως προϋφιστάμενο κοινόχρηστο χώρο».
Μετά από όλα αυτά το Δημοτικό Συμβούλιο Ναυπλίου, εξέδωσε ψήφισμα διαμαρτυρίας προς το Υπουργείο Περιβάλλοντος Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής.
Το ψήφισμα εκφράζει την έντονη ανησυχία του δημοτικού συμβουλίου και τονίζει:
«Ιδιαίτερα, θεωρεί απαράδεκτο το γεγονός της αναδρομικής ισχύος της υπ΄αριθμ 1828/08 απόφασης του Σ.Τ.Ε, αναδρομικότητα που θίγει ιδιοκτήτες οι οποίοι νόμιμα και με βάση ισχύουσες επί 23 χρόνια διατάξεις (Π.Δ. 24-4/3-5-1985) αξιοποίησαν τις ιδιοκτησίες τους ή ολοκλήρωσαν τις διαδικασίες και τώρα βρέθηκαν μετέωροι.
Η εγκύκλιος 1/3678/2010 του Υ.ΠΕ.ΚΑ δημιουργεί προβλήματα και εγείρει ερωτηματικά που έχουν να κάνουν με
α) Οικοδομικές Άδειες που έχουν κατατεθεί, έχουν πληρωθεί (πολλές φορές έως και οι απαιτούμενοι φόροι) δεν εκδίδονται πλέον.
β) Μελέτες οι οποίες έχουν ολοκληρωθεί  και πληρωθεί από ιδιώτες προς τους μηχανικούς δεν μπορούν να υποβληθούν.
γ) Οικοδομές που έχουν ήδη κτιστεί βρίσκονται πλέον σε μη οικοδομήσιμα οικόπεδα.
δ) Δάνεια που έχουν ληφθεί για την ανέγερση ή αγορά των κτισμάτων τα οποία ανεγέρθηκαν σε τέτοια οικόπεδα είναι στον «αέρα».
ε) Κτίσματα τα οποία βρίσκονται στην φάση της κατασκευής πως θα ρευματοδοτηθούν ενώ βρίσκονται σε μη οικοδομήσιμα οικόπεδα;
στ) Εργολάβοι και αγοραστές οι οποίοι έχουν υποχρέωση παράδοσης και παραλαβής κτισμάτων σε εξέλιξη πως θα ολοκληρώσουν τις συναλλαγές τους εφόσον οι συμβολαιογράφοι δεν θα συντάσσουν συμβόλαια πλέον;
ζ) Υπήρχαν οικόπεδα τα οποία είχαν ήδη πρόσωπο σε κοινόχρηστο χώρο και οικοδομούσαν ακόμη και χωρίς την παραχώρηση σε κοινή χρήση τμημάτων τους. Αυτά σήμερα δεν μπορούν να οικοδομήσουν.
η) Τι θα γίνει εάν ο ιδιοκτήτης παραχωρημένου τμήματος, ανακτήσει το παραχωρημένο τμήμα και εμποδίζει την διέλευση των παρόδιων οι οποίοι δεν μπορούν να προσεγγίσουν την ίδια την κατοικία τους;
Επισημαίνεται ότι στην σημερινή δύσκολη οικονομική συγκυρία η συγκεκριμένη εγκύκλιος λειτουργεί ως τροχοπέδη στην ήδη μειωμένη οικοδομική δραστηριότητα.
Αυτά τα οικόπεδα ήταν για τους Δημότες μας  η τελευταία λύση για να οικοδομήσουν την κατοικία τους σε οικόπεδο με προσιτή τιμή. Επιπλέον στις προσπάθειες που είχαμε παλαιότερα κάνει για αύξηση συντελεστή δόμησης στα εντός σχεδίου πόλης οικόπεδα πάντα συναντούσαμε αντίδραση από τους υπεύθυνους υπαλλήλους σας με το σκεπτικό ότι υπάρχουν εκτάσεις μεγάλες εντός ορίων οικισμών και έτσι θεωρούσαν υπερβολικό το αίτημά μας.
Συμφωνούμε απόλυτα με το σκεπτικό ότι θα πρέπει η δόμηση εντός ορίων οικισμών να γίνεται οργανωμένα με παράλληλη εξασφάλιση κοινόχρηστων χώρων εκτός των δρόμων.
Θεωρούμε όμως απαράδεκτο, να καταδικάζονται πολίτες  που ενεργώντας σύμφωνα με το νόμο ολοκλήρωσαν κάποιες διαδικασίες πληρώνοντας χρήματα σε μηχανικούς, φόρους ,αγορές οικοπέδων  κτλ. και τώρα τους αφήνουμε μετέωρους.
Ζητάμε την επίλυση εκ μέρους σας του προβλήματος που έχει δημιουργηθεί έχοντας πάντα κατά νου ότι το κράτος πρέπει να έχει συνέπεια και συνέχεια και ιδιαίτερα θα πρέπει να προστατεύει τους πολίτες από κάθε είδους αδικία».
Συντονισμένα ήταν και τα «πυρά» από τον βουλευτή της Ν.Δ. Γιάννη Ανδριανό ο οποίος στο ίδιο πλαίσιο, ρωτά την υπουργό Περιβάλλοντος:
1)Ενόψει του ότι οι πολεοδομίες έχουν πλέον εντολή να μην εκδίδουν οικοδομικές άδειες σε οικόπεδα που έχουν δημιουργηθεί με την παραπάνω διάταξη, τι εντολή έχει δοθεί στις πολεοδομίες σχετικά με αιτήματα αναθεώρησης οικοδομικών αδειών που έχουν ήδη εκδοθεί καθώς και στα αιτήματα έκδοσης οικοδομικής άδειας για υπόλοιπο δόμησης οικοπέδου, όταν δηλαδή για το οικόπεδο έχει ήδη εκδοθεί οικοδομική άδεια και ο ιδιοκτήτης θα ζητά την έκδοση και νέας για να προσθέσει π.χ όροφο στην υφιστάμενη οικοδομή; Θα εκδίδονται άδειες μικρής κλίμακας που έχουν σκοπό μικροεπισκευές στο κτίριο ή εφαρμογές ανανεώσιμων πηγών ενέργειας(π.χ φωτοβολταϊκά);
2) Οι εδαφικές λωρίδες που έχουν ήδη παραχωρηθεί ως Δημοτικοί χώροι σε περιοχές εντασσόμενες στο Κτηματολόγιο θα συνεχίσουν να θεωρούνται δημοτικοί χώροι; Θα υποχρεωθούν οι Δήμοι να επιστρέψουν τα παραχωρούμενα τμήματα στους ιδιώτες εφόσον εκλίπει ο λόγος της παραχώρησης; Στις μελλοντικές μεταβιβάσεις, πώς θα εμφανίζονται αυτά τα τμήματα; Ως τμήμα της ιδιοκτησίας που την παραχώρησε; Και αν αυτό δεν περιλαμβανόταν στον τίτλο του προκατόχου γιατί η παραχώρηση είχε γίνει από τον απώτερο δικαιοπάρoχο;
3)Σε περίπτωση που οι Δήμοι υποχρεωθούν να επιστρέψουν τα παραχωρούμενα τμήματα στους ιδιώτες, ποιός θα επωμιστεί το κόστος της διόρθωσης των γεωμετρικών μεταβολών στο Κτηματολόγιο;
4)Τι έχει ακριβώς προβλεφθεί για τις μελλοντικές μεταβιβάσεις των υφιστάμενων σε δημιουργηθέντα με τον ως άνω τρόπο οικοδομών;
5)Ποιός θα επωμιστεί το κόστος για οικοδομικές άδειες που έχουν κατατεθεί, έχουν πληρωθεί μέχρι και οι απαιτούμενοι φόροι και δεν εκδίδονται πλέον;
6)Mε το σκεπτικό της παραγράφου (Γ) της εγκυκλίου 1,αναφέρεται ότι «...η ανεξάρτητη πολεοδομική μελέτη θα καθορίσει τους όρους και τους περιορισμούς δόμησης..».Στην περίπτωση που είναι δυσμενέστεροι των ήδη εφαρμοσμένων και εφαρμοζόμενων, πρέπει να αναθεωρηθούν οι υπό έκδοση ή κατασκευή οικοδομικές άδειες, επί το δυσμενέστερο, τμήματα δε των ήδη υπαρχουσών οικοδομών θα πρέπει να θεωρηθούν αυθαίρετα, αφού θα υπερβαίνουν τον νέο μικρότερο συντελεστή δόμησης. Πώς θα νομιμοποιηθούν αυτά, ή θα παραμείνουν νόμιμα;
7)Η προαναφερθείσα εγκύκλιος έχει αποσταλεί από το υπουργείο στους συμβολαιογραφικούς και δικηγορικούς συλλόγους της χώρας και στο Τεχνικό Επιμελητήριο, προκειμένου να λάβουν γνώση και να προληφθούν περαιτέρω μεταβιβάσεις τέτοιων ακινήτων και να διευθετηθούν πράξεις οι οποίες έχουν εκτελεστεί κατά το παρελθόν;
Ο βουλευτής, θεωρεί ότι «η εγκύκλιος αυτή του Υπουργείου δεν απαντά στα οξύτατα προβλήματα που δημιουργεί αυτή η εξέλιξη. Κατά τη διάρκεια των 23 χρόνων που ήταν εν ισχύ το ως άνω Προεδρικό Διάταγμα έχει δημιουργηθεί μεγάλος αριθμός οικοπέδων με την προβλεπόμενη από αυτό διαδικασία. Χιλιάδες πολίτες σχεδίασαν τη ζωή τους σύμφωνα με τα όσα προέβλεπε το Προεδρικό Διάταγμα. Αγόρασαν γη με την προοπτική της οικοδόμησης, κατέτμησαν τις περιουσίες τους, έκαναν γονικές παροχές στα παιδιά τους, παραχώρησαν με συμβολαιογραφικές πράξεις λωρίδες γης ως κοινόχρηστους χώρους, κατέβαλαν υψηλούς φόρους και συμβολαιογραφικά έξοδα.
Σήμερα βλέπουν αφ’ ενός τις περιουσίες τους να απαξιώνονται και αφ’ ετέρου να απουσιάζει κάθε πρόβλεψη για την επίλυση των πρακτικών προβλημάτων που ανακύπτουν».

Υγεία - ΑΝΑΓΝΩΣΤΗΣ ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟΥ | on line Εφημερίδα | www.anagnostis.org | ΑΡΓΟΛΙΔΑ