Κοινωνία - ΑΝΑΓΝΩΣΤΗΣ ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟΥ | on line Εφημερίδα | www.anagnostis.org | ΑΡΓΟΛΙΔΑ

Σκίτσο - ΑΝΑΓΝΩΣΤΗΣ ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟΥ | on line Εφημερίδα | www.anagnostis.org | ΑΡΓΟΛΙΔΑ

Τοπική Αυτοδιοίκηση - ΑΝΑΓΝΩΣΤΗΣ ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟΥ | on line Εφημερίδα | www.anagnostis.org | ΑΡΓΟΛΙΔΑ

Τοπική Αυτοδιοίκηση - ΑΝΑΓΝΩΣΤΗΣ ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟΥ | on line Εφημερίδα | www.anagnostis.org | ΑΡΓΟΛΙΔΑ

Θα μεταφερθείτε στη νέα σελίδα σε

Δευτερόλεπτα

Σας περιμένουμε στην ηλεκτρονική μας έκδοση

Σας περιμένουμε στην ηλεκτρονική μας έκδοση
Επισκεφθείτε ΤΩΡΑ το site του ΑΝΑΓΝΩΣΤΗ ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟΥ. www.anagnostis.org. Κλικ στην εικόνα

17/6/10

Έργο του Τόλη Κοΐνη στο Μπουσουλοπούλειο ξαναζωντανεύει το Άργος του ’60

Από τη Θεατρική Ομάδα του 1ου Γυμνασίου Άργους λάβαμε ένα δελτίο τύπου που μας γέννησε ευχάριστες απορίες. Αναγγέλλουν Θεατρική Παράσταση, για αυτήν τη Δευτέρα, σε μια εποχή που έχουν τελειώσει τα μαθήματα και οι εξετάσεις. Αυτό πραγματικά δείχνει μια άλλη αντίληψη για το σχολείο, όπου οι μαθητές συμμετέχουν εθελοντικά και συνειδητά ακόμα και μετά το τυπικό τέλος. Γίνεται, δηλαδή, πραγματικότητα το «Σχολείο ανοικτό στην κοινωνία». Παραθέτουμε την ανακοίνωση του 1ου Γυμνασίου Άργους:

Το Άργος του ’60 ξαναζωντανεύει στη σκηνή του Μπουσουλοπούλειου Θεάτρου, τη Δευτέρα, 21 Ιουνίου στις 9.00 το βράδυ από τη Θεατρική Ομάδα του 1ου Γυμνασίου Άργους..Παρουσιάζουν το έργο του Α.Π. Κοΐνη «Ο Θησαυρός της Πολυθρόνας».
Μέσα από το θεατρικό δρώμενο αναβιώνει μια εποχή ανεπανάληπτη για το Άργος. Στην πλατεία ακούγεται η φωνή του Αρχηγού «Βοϊδολαέ του Ναυπλίου και του Άργους», και εμφανίζεται η Τσιγγάνα που βιώνει λάθρα, εκμεταλλευόμενη την αφέλεια του λαού και την αγωνία για το αύριο. Η πιτσιρικαρία δεν πείθεται από τις προθέσεις του Αρχηγού και τον αποκαλεί ανενδοίαστα κλεφταγγιναρά.. Κι όλα αυτά συνδυάζονται με ένα ερωτικό γαϊτανάκι ανάμεσα σε νέους της εποχής.
Μια εποχή που το πορτοκάλι αντικαθιστούσε την ντομάτα και τα υπόλοιπα κηπευτικά ως βασικό προϊόν της περιοχής. Φαινόταν ακόμα σαν όνειρο η τεχνητή βροχή για άρδευση και η εργασία των ξένων στα χωράφια. Αντίθετα ήταν υπαρκτή προοπτική για τους Έλληνες ο δρόμος της ξενιτειάς
Αυτή την εποχή μέσα από ένα σφιχτό κείμενο και με παρεμβολή τραγουδιών εποχής θα παρουσιάσει στο Αργειακό κοινό η Θεατρική Ομάδα του 1ου Γυμνασίου Άργους, που εργάστηκε καθ’ όλη τη διάρκεια του σχολικού έτους υπό την επίβλεψη των καθηγητριών Μαρίας Δοντά και Μαρίκας Νάσση. Η γενική επιμέλεια είναι της κ. Δοντά, η ενορχήστρωση του κ. Κατσαρού και τα σκηνικά του κ. Γαλάνη.
Η Θεατρική παιδεία ως καινοτόμα δράση εμπλουτίζει με νέες οπτικές και βιωματικές διεργασίες το κυρίως σχολικό πρόγραμμα. Στο 1ο Γυμνάσιο Άργους έχει συνδυαστεί με πολύ πρωτότυπο τρόπο η Τοπική Ιστορία με την Θεατρική Παιδεία. Πέρσι παρουσιάστηκε με μεγάλη επιτυχία το έργο «εν Άργει, έτος ελευθερίας δεύτερον», με πραγματικά γεγονότα που έγιναν στη πόλη μας το 1822, φέτος με τον «Θησαυρό της πολυθρόνας» διερευνούμε τη δεκαετία του ’60, τη δεκαετία των μεγάλων αλλαγών στη ζωή μας.
Ο Κοΐνης
Όπως είναι φυσικό η δεύτερη μεγάλη έκπληξη ήταν ο συγγραφέας του έργου. Ο Τόλης Κοΐνης, καθηγητής μαθηματικός στο Γυμνάσιο Αγίας Τριάδας, εκτός από το να μας βομβαρδίζει με Δελτία Τύπου της Ν.Ε. του ΠΑΣΟΚ βρίσκει το χρόνο να γράψει και Θεατρικά έργα . Δεν αφήσαμε την ευκαιρία να πάει χαμένη και του υποβάλαμε μερικές ερωτήσεις:
-ΕΡ. Τι γυρεύει ένας Μαθηματικός, και πολιτικά ενεργός πολίτης, στο Θέατρο;
-ΑΠ. Ξεκινάω από την πεποίθηση ότι η εκπαίδευση πρέπει να ξεφύγει από τα συνηθισμένα και ασφυκτικά πλαίσια του αναλυτικού προγράμματος. Μέσα από τις καινοτόμες δράσεις, δηλαδή τη Θεατρική Παιδεία, την Τοπική Ιστορία, την Περιβαλλοντική εκπαίδευση κ.ά. έχουμε τη δυνατότητα να διαπλάσουμε χαρακτήρες και να καλλιεργήσουμε αξίες. Αυτό δεν αναιρεί τη βασική προσπάθεια που γίνεται μέσα από το κανονικό πρόγραμμα του σχολείου, αλλά είναι το απαραίτητο συμπλήρωμα.
Η Τοπική Ιστορία είναι για μένα μια μεγάλη πρόκληση. Λόγω δημοσιογραφικού παρελθόντος μου έχει μείνει η μανία να ψάχνω και να διατηρώ νωπή τη μνήμη γεγονότων παλαιότερων εποχών. Στις μεγάλες ιστορικές περιόδους, αρχαιότητα, μεσαίωνας, επανάσταση του 21 κλπ. υπάρχουν πολλά καταγεγραμμένα γεγονότα για την περιοχή μας. Αντίθετα για τη μεταπολεμική περίοδο πρέπει να κάνει κάποιος έρευνα σε πηγές. Ευτυχώς δεν είχα αυτή την ανάγκη. Το υλικό ήταν πλούσιο στη μνήμη μου και έπρεπε να βρεθεί τρόπος να δοθεί. Θεώρησα ότι μέσα από ένα θεατρικό έργο είναι δυνατόν να διοχετευθούν αυτές οι εμπειρίες στους νεότερους. Έτσι καταπιάστηκα με το γράψιμο του έργου «Ο Θησαυρός της ..πολυθρόνας», για την Ομάδα Θεατρικής Παιδείας του 1ου Γυμνασίου Άργους.
-ΕΡ. Τι έργο είναι «Ο Θησαυρός της Πολυθρόνας;»
-ΑΠ. Είναι ένα ηθογραφικό κωμειδύλιο γραμμένο για να παιχτεί αποκλειστικά από εφήβους. Ένα βασικό στοιχείο της πλοκής είναι η αναζήτηση κάποιου θησαυρού. Μια κλασσική αφετηρία μέσα από την οποία μπορείς να αναδείξεις χαρακτήρες και να περιγράψεις συγκρούσεις. Από τους Ίλφ και Πετρώφ με τις «δώδεκα καρέκλες», μέχρι το «Θησαυρό του μακαρίτη» με την Βασιλειάδου και τον Αυλωνίτη, οι κυνηγοί θησαυρών έχουν στοιχειώσει το θέατρο και τον κινηματογράφο.
Όμως το δικό μας κυνήγι θησαυρού γίνεται σε συγκεκριμένο τόπο και χρόνο. Στο Άργος το 1963. Πρόκειται για ένα κολάζ πραγματικών γεγονότων που θα μπορούσαν να είχαν συνδυαστεί όπως ακριβώς τα καταγράφει η πλοκή του έργου.
-ΕΡ. Πώς ήταν το Άργος του 1963;
-ΑΠ. Ήταν η εποχή που τα πάντα άλλαζαν στην περιοχή. Ο …φορέας της αλλαγής ήταν το πορτοκάλι. Ήταν η εποχή που αντικαθιστούσαν τα κηπευτικά, το βαμβάκι, τη βιομηχανική ντομάτα κλπ. με το πορτοκάλι.
Αυτό το θησαυρό όμως δεν τον εκτιμούσαμε όσο έπρεπε. Η τάση της αστικοποίησης και το όνειρο της μετανάστευσης ήταν κυρίαρχα. Κανένας δεν ήταν ευχαριστημένος από τα παραδοσιακά επαγγέλματα. Αυτή η τάση σατιρίζεται μέσα από τον «Θησαυρό της πολυθρόνας».
Το Άργος εκείνη την εποχή, παρά το γεγονός ότι ήταν συγκοινωνιακός κόμβος και όλα τα λεωφορεία της Πελοποννήσου πέρναγαν μπροστά από τον Άγιο Πέτρο και παρά την απότομη αύξηση του πληθυσμού, ήταν μια ανθρώπινη πόλη. Τη διέσχιζες με τα πόδια και συναντούσες τους γνωστούς σου. Όταν είπα στα παιδιά ότι μπορούσες να πας σινεμά από το μεσημέρι, ξαφνιάστηκαν. Τόσο μακρινό τους φάνηκε…
Βεβαίως συναντούσες και γραφικούς τύπους… Ποιος θα μπορούσε να ξεχάσει τον Σάββα τον Αρχηγό, με τη φοβερή πρόσκληση «Βοϊδολαέ του Ναυπλίου και του Άργους»; Γελάγαμε μαζί του, αλλά κατά βάθος συμφωνούσαμε. Εξέφραζε την αυτοκριτική μιας ολόκληρης κοινωνίας. Μήπως και το «κλεφτοαγγιναρά» με το οποίο τον πείραζαν, δεν ήταν μια μισοκρυμμένη κριτική σε όσους πολιτεύονταν είτε με τον παρανοϊκό είτε με τον λογικό τρόπο;
Στην διάρκεια της ανάγνωσης του έργου, τα παιδιά παραξενεύτηκαν που νεαροί και νεαρές εκείνης της εποχής πότιζαν ανοίγοντας και κλείνοντας αράδες με το τσαπί, ή καθάριζαν μπάμιες στα κονσερβοποιεία, ή ονειρευόντουσαν μια καλύτερη τύχη με τη μετανάστευση. Επίσης τους έκανε εντύπωση το μέγεθος της επιρροής που είχε ο κινηματογράφος στη διαμόρφωση προτύπων. Αυτά όλα με κάνουν να πιστεύω ότι πέτυχα τον στόχο μου. Γνώρισαν και βίωσαν οι μαθητές μέσα από τη θεατρική πράξη εκείνη την εποχή. Έμαθαν πώς ήταν ο τόπος τους λίγο πριν τον κατακτήσουν οι πολυκατοικίες και τα αυτοκίνητα.
-ΕΡ. Να περιμένουμε συνέχεια;
-ΑΠ. Είναι η δεύτερη φορά που συνεργάζομαι με τη Θεατρική Ομάδα του 1ου Γυμνασίου Άργους. Πέρσι είχα μετατρέψει σε Θεατρικό δρώμενο τα γεγονότα που συνέβησαν στην πόλη του Άργους κατά τον ερχομό του Δράμαλη το 1822. Παρουσιάστηκε δυο φορές στα πλαίσια του εορτασμού της 25ης Μαρτίου.
Και πέρσι και φέτος είχα ουσιαστικά έτοιμο υλικό. Δεν γνωρίζω εάν θα μπορέσω και στο μέλλον να βρω εύκολη πηγή έμπνευσης.

Υγεία - ΑΝΑΓΝΩΣΤΗΣ ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟΥ | on line Εφημερίδα | www.anagnostis.org | ΑΡΓΟΛΙΔΑ