Προς αναβολή οδεύουν οι
δημοτικές και περιφερειακές εκλογές αφου κρίνεται επιβεβλημένη από όλους, καθώς
υπάρχει και αντικειμενικός λόγος, η καλύτερη προετοιμασία και η ουσιαστική
αξιοποίηση των κονδυλίων του ΕΣΠΑ, που αναμένεται να “ξεμπλοκάρουν” το αμέσως
επόμενο διάστημα για λογαριασμό της Ελλάδας.
Σύμφωνα με πληροφορίες
ο σχεδιασμός δείχνει μετακίνηση της ημερομηνίας διεξαγωγής των εκλογών από τον
Ιούνιο του 2014 στον Οκτώβριο του 2015, με ταυτόχρονη τροποποίηση του νόμου
Ραγκούση, ώστε να καταστεί κάτι τέτοιο εφικτό.
Ο νόμος Ραγκούση
άλλωστε είχε στηριχτεί ως κεντρική επιχειρηματολογία στην ταυτόχρονη διεξαγωγή
δημοτικών και ευρωεκλογών, προκειμένου να εξοικονομηθούν χρήματα, κάτι το οποίο
δεν υπάρχει πλέον, από τη στιγμή που οι εκλογές για το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο θα
διεξαχθούν στις 22 Μαϊου.
Όμως η μετάθεση αυτή
για πιο πίσω δεν έρχεται μόνη της. Όπως μας επιβεβαίωσε αιρετός του νομού και
μετά από συνομιλία που είχε πιθανόν ο “Καλλικράτης ΙΙ” να μην περιοριστεί μόνο
σε βελτιώσεις του “Καλλικράτη Ι” σε ζητήματα διοίκησης, διαχείρισης των
σκουπιδιών και αδειών εργασίας αλλοδαπών αλλά να προχωρήσει ένα βήμα πιο πέρα
σε νέες συνενώσεις. Μάλιστα μερικές απ αυτές αναμένεται να προκαλέσουν σοβαρές
αντιδράσεις, αλλά οι Γερμανοί φέρονται να μην συγκινούνται από
συναισθηματισμούς.
Έτσι λοιπόν και με
παρέμβαση της ΤΡΟΙΚΑ για νέες συνενώσεις για ακόμη περισσότερη συρρίκνωση
εξόδων ένας από τους νέους συνενούμενους και μεγάλους πια δήμους εμφανίζεται να
είναι “ο δήμος Αργοναυπλίας” δηλαδή το Άργος και το Ναύπλιο θα ενωθούν σε ένα
δήμο. Σύμφωνα πάντα με τις ίδιες πηγές στην περιφέρεια
Πελοποννήσου δεν υπάρχουν στον ίδιο νομό δύο τόσο μεγάλοι και τόσο
ανταγωνιστικοί μεταξύ τους δήμοι και αυτό κάποτε να τελειώσει όπως φέρεται να
δήλωσε δήλωσε τροϊκανός αξιωματούχος. Αντίστοιχες αλλαγές αναμένεται, αν
ισχύουν τα όσα διαρέουν, να γίνουν και σε δεκαεννέα έως είκοσι δύο ακόμα
Νομούς.
Οι νέοι δήμοι που θα
προκύψουν από τέτοιου είδους συνενώσεις, για αποφυγή τριβών μεταξύ τους, θα
ακολουθήσουν αυστηρά αξιοκρατικά κριτήρια. Ακόμα και η πρωτεύουσα του δήμου θα
μπει υπό αναθεώρηση αφου Πρωτεύουσα θα γίνει η μεγαλύτερη πόλη. Στην δικιά μας
περίπτωση δηλαδή το Άργος (το Άργος, έχει 29.000 κατοίκους έναντι 14.000 του
Ναυπλίου). Στην νέα πρωτεύουσα θα υπαχθούν και
όλες οι υπηρεσίες αν οι αποστάσεις είναι μικρότερες από είκοσι πέντε
χιλιόμετρα.
Με βοήθεια Γερμανών οι
αλλαγές στους ΟΤΑ
Σε συνεργασία με τους
Γερμανούς εμπειρογνώμονες και την Task Force προχωρά με γοργά βήματα το
υπουργείο Εσωτερικών τη διαμόρφωση του νέου μοντέλου της Τοπικής Αυτοδιοίκησης.
Οπως αναφέρουν κυβερνητικές πηγές, έχει διαμορφωθεί ο βασικός προγραμματισμός
για την αλλαγή των οργανογραμμάτων των ΟΤΑ σε συνεργασία με τους Γερμανούς που
παρέχουν τεχνική βοήθεια στην ελληνική Τοπική Αυτοδιοίκηση.
Αρχικά θα επιλεγούν 15
πιλοτικοί δήμοι, όπου θα προσαρμοστούν οι οργανισμοί τους στα νέα δεδομένα, και
θα καλύπτουν όλες τις κατηγορίες των ΟΤΑ (αστικοί δήμοι, νησιωτικοί,
ημιορεινοί, ορεινοί και αγροτικοί). Τα νέα οργανογράμματα θα έχουν ολοκληρωθεί
μέχρι τα τέλη του έτους και κατόπιν θα εφαρμοστούν και στους υπόλοιπους ΟΤΑ
στην επικράτεια.
Με βάση τις εκτιμήσεις
υψηλόβαθμων στελεχών του υπουργείου Εσωτερικών, η διαδικασία για τα νέα
οργανογράμματα των ΟΤΑ θα προχωρήσει άμεσα. Οι νέοι οργανισμοί, όπως αναφέρουν
οι ίδιες πηγές, θα είναι ευέλικτοι και δεν αποκλείεται να αλλάξει το θεσμικό
πλαίσιο προκειμένου να γίνουν υποχρεωτικές μετατάξεις μεταξύ των ΟΤΑ, για να
καλυφθούν ανάγκες σε ανθρώπινο δυναμικό.
Ψάχνοντας πάντως στο
νομοσχέδιο του Υπουργείου Εσωτερικών με τίτλο «Ρυθμίσεις για την τοπική
ανάπτυξη, την αυτοδιοίκηση και την αποκεντρωμένη διοίκηση – Ενσωμάτωση Οδηγίας
2009/50ΕΚ» («Καλλικράτης 2»), δεν καταφέραμε να επιβεβαιώσουμε τις πληροφορίες
μας. Μπορεί στο βάθος του μυαλού των Γερμανών συμβούλων να βρίσκεται και η νέα
συνένωση δήμων, και η διαρρέουσες πληροφορίες να αποτελούν απλά “λαγό”
καταγραφής των αντιδράσεων.
Σύμφωνα με τα όσα είπε
στην εισήγησή του ο υπουργός Εσωτερικών Τάσος Γιαννίτσης, το προτεινόμενο
νομοσχέδιο αποτελείται από δύο διακριτά και αυτοτελή μέρη και συνολικά 43
άρθρα:
«Στο πρώτο μέρος (άρθρα
1 – 21) περιέχονται ρυθμίσεις που αφορούν ζητήματα τοπικής ανάπτυξης,
αυτοδιοίκησης και αποκεντρωμένης διοίκησης. Αντλώντας από την εμπειρία που έχει
αποκτηθεί κατά τον πρώτο χρόνο εφαρμογής του Καλλικράτη τόσο από το Υπουργείο
Εσωτερικών, όσο και από τους αιρετούς λειτουργούς της αυτοδιοίκησης και με
δεδομένη τη δημοσιονομική κατάσταση της χώρας, επιδιώκεται η βελτίωση του
θεσμικού πλαισίου οργάνωσης και λειτουργίας των δήμων, των περιφερειών, των
νομικών τους προσώπων και των αποκεντρωμένων διοικήσεων, ενώ την ίδια στιγμή
περιορίζονται οι λειτουργικές δαπάνες των ΟΤΑ. Στο πλαίσιο των ίδιων ρυθμίσεων
επέρχονται επίσης βελτιώσεις στο οργανωτικό πλαίσιο διαχείρισης των στερεών
αποβλήτων.
»Στο δεύτερο μέρος του
νομοσχεδίου (22 – 43) περιέχονται κατά κύριο λόγο ρυθμίσεις ενσωμάτωσης της
Οδηγίας 2009/50/ΕΚ σχετικά με τις προϋποθέσεις εισόδου και διαμονής πολιτών υψηλής
ειδίκευσης από τρίτες χώρες με σκοπό την απασχόληση (πρόκειται για τη λεγόμενη
«μπλε κάρτα» της Ε.Ε.). Η ενσωμάτωση της Οδηγίας 2009/50 συνιστά άμεση
υποχρέωση της χώρας απέναντι στην Ε.Ε., καθώς η προθεσμία για την ενσωμάτωσή
της έχει ήδη παρέλθει».
Η τελική πρόταση
Όσο κι αν οι φήμες
επιμένουν στην συνένωση μεγαλύτερων δήμων για την μείωση του λειτουργικού
κόστους, η κυβέρνηση μέχρι πρόσφατα προσανατολίζετο στο ακριβώς αντίθετο,
δηλαδή στην αύξηση των δήμων κυρίως σε ΟΤΑ που είναι δύσκολο να διοικηθούν λόγω
της τεράστιας έκτασής τους. Οι δήμοι-μαμούθ αφορούν κυρίως τα νησιά της Λέσβου,
της Ρόδου και της Κέρκυρας, όπου εκτιμάται ότι το υπουργείο Εσωτερικών θα
εισηγηθεί τη δημιουργία τριών έως τεσσάρων δήμων σε κάθε νησί.
Με στόχο να αμβλύνει το
μέτωπο με τους δημάρχους ο υπουργός Εσωτερικών φέρεται να αποδέχεται το αίτημα
των αυτοδιοικητικών παραγόντων να καταργηθεί το επαγγελματικό ασυμβίβαστο των
δημάρχων.
Σε συνάντηση που
πραγματοποίησε ο κ. Στυλιανίδης με αντιπροσωπεία δημάρχων που έχουν καταθέσει
προσφυγή στο Συμβούλιο της Επικρατείας για ανάκληση του ασυμβίβαστου
επαγγελματικής δραστηριότητας δημάρχων που ψηφίστηκε με τον νόμο Ραγκούση, ο
υπουργός Εσωτερικών χαρακτήρισε δίκαιο το αίτημά τους, τονίζοντας ότι σε μία
εποχή που και το τελευταίο ευρώ έχει αξία δεν μπορεί να δημιουργείται στρατιά
ανέργων δημάρχων επιβαρύνοντας το κράτος αλλά και τον δημοτικό προϋπολογισμό.
(
MIXALI AYTO ME RASTER)
Οι 19 βασικές ρυθμίσεις
του Καλλικράτη ΙΙ είναι οι εξής:
1. Μειώνεται ο αριθμός
των αντιδημάρχων στους δήμους στους οποίους συνενώθηκαν με τον «Καλλικράτη» και
ως εκ τούτου γίνεται πιο σημαντικός ο ρόλος τους, ενώ η θητεία τους δεν μπορεί
και πάλι να είναι μικρότερη των δυόμισι ετών (άρθρο 1).
2. Ενισχύεται ο
πρόεδρος νησιωτικής δημοτικής κοινότητας (άρθρο 2).
3. «Σε περίπτωση
απουσίας ή κωλύματος του Δημάρχου στην Εκτελεστική Επιτροπή προεδρεύει ο
Αντιδήμαρχος που έχει οριστεί αναπληρωτής του και σε περίπτωση μη ορισμού ο
αντιδήμαρχος που εγγράφεται πρώτος στην απόφαση διορισμού των αντιδημάρχων»
(άρθρο 5 παρ. 1).
4. Δημιουργείται
Περιφερειακή Επιτροπή σε κάθε αντιπεριφέρεια με επικεφαλής τον
αντιπεριφερειάρχη (άρθρο 3), ενώ ενισχύεται η Οικονομική Επιτροπή των
Περιφερειών (άρθρο 4).
5. Οι
αντιπεριφερειάρχες μπορούν για την άσκηση των αρμοδιοτήτων τους οι οποίες
μεταβιβάζονται σε αυτούς από τον περιφερειάρχη να παρέχουν εξουσιοδότηση
υπογραφής με εντολή τους σε προϊσταμένους υπηρεσιών της περιφέρειας με εξαίρεση
χρηματικά εντάλματα πληρωμών (άρθρο 5 παρ. 9).
6. Στις νησιωτικές
περιφέρειες το συμβούλιο μπορεί να συνεδριάζει και μέσω τηλεδιάσκεψης σύμφωνα
με τις κείμενες διατάξεις. Το ίδιο ισχύει και για τις λοιπές περιφέρειες σε
κατεπείγουσες μόνο περιπτώσεις (άρθρο 5).
7. Ενισχύονται οι
αρμοδιότητες των μικρών ορεινών δήμων (άρθρο 8).
8. Παρέχονται άδειες
και διευκολύνσεις για τις μετακινήσεις των αιρετών ώστε να λάβουν μέρος στις
συνεδριάσεις των οργάνων (άρθρο 6).
9. Επιχειρείται να
λυθεί και με το πολυνομοσχέδιο το πρόβλημα της μεταφοράς των μαθητών,
καθιστώντας -μετά και τη σχετική Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου- τις
περιφέρειες αρμόδιες για τη σύναψη νέων συμβάσεων μεταφοράς μαθητών
πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης για το χρονικό διάστημα από
1.1.2012 μέχρι 28.2.2012, στις περιπτώσεις που προέκυψαν κενά δρομολόγια λόγω
αδυναμίας των μεταφορέων που είχαν συμβληθεί με αυτές ως προς την εκτέλεση του
έργου της μεταφοράς (άρθρο 7 παρ. 9).
10. Δίνεται δυνατότητα
στις περιφέρειες να ιδρύουν Αναπτυξιακή Α.Ε. (άρθρο 10 παρ. 1).
11. Καθιερώνεται
«Κοινωνικό Τιμολόγιο» στις ΔΕΥΑ (μείωση έως και 50%) για πολίτες που έχουν κάτω
από 6.000 ευρώ ετήσιο εισόδημα (άρθρο 10 παρ. 9), ενώ σε περίπτωση μηδενικής
κατανάλωσης ύδατος μπορεί να χρεώνεται μηνιαίο πάγιο τέλος, το ύψος του οποίου
δεν μπορεί να υπερβαίνει την αξία 2 κ.μ. καταναλισκόμενου ύδατος για οικιακή χρήση
και 50 κ.μ. για τις λοιπές χρήσεις (άρθρο 10 παρ. 13).
12. Για τα δημοτικά
ραδιόφωνα και τηλεοράσεις που κλείνουν δίνεται η δυνατότητα να μεταφερθεί
προσωπικό με σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου σε υπηρεσίες του
οικείου δήμου ή νομικών προσώπων δημοσίου δικαίου αυτού, ανάλογα με τις ανάγκες
τους (άρθρο 12 παρ. 2).
13. Το πλεονάζον
προσωπικό με σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου των Περιφερειακών
Ενώσεων Δήμων μεταφέρεται, με την ίδια σχέση εργασίας, σε δήμους-μέλη της Ένωσης,
κατόπιν αιτήσεώς του, με απόφαση του δημοτικού συμβουλίου του δήμου της
επιλογής του (άρθρο 13 παρ. 1).
14. Η πρόσληψη
προσωπικού που καλύπτει υπηρεσίες ανταποδοτικού χαρακτήρα δεν υπόκειται στον
περιορισμό που ισχύει στο Δημόσιο. Στην περίπτωση αυτή, εκδίδεται Κοινή Απόφαση
των υπουργών Εσωτερικών και Οικονομικών, με την οποία κατανέμονται οι
εγκρινόμενες θέσεις ανά φορέα (άρθρο 13)
15. Θεσμοθετείται το
Πρόγραμμα ΑΚΣΙΑ (άρθρο 14).
16. Θεσμοθετούνται τα
Δημοτικά Κοινωνικά Παντοπωλεία (άρθρο 15).
17. Επιταχύνονται οι
διαδικασίες για την ίδρυση των ΦΟΔΣΑ καθώς Περιγράφεται αναλυτικά ο τρόπος
ίδρυσης των περιφερειακών ΦΟΔΣΑ, που ο «Καλλικράτης» παρέπεμπε σε Προεδρικό
Διάταγμα (άρθρα 16 έως 21).
18. Ρυθμίζονται θέματα
αποκεντρωμένων διοικήσεων και εσωτερικής λειτουργίας του υπουργείου Εσωτερικών
(άρθρα 22-25).
19. Ενσωματώνεται η
Οδηγία 2009/50 σχετικά με τις προϋποθέσεις εισόδου και διαμονής πολιτών τρίτων
χωρών με σκοπό την απασχόληση υψηλής εξειδίκευσης. (άρθρα 26 -59).
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου