Άρθρο του Κυριάκου Τσόλη,
προϊστάμενου ΚΔΑΥ Αργολίδας
Με αφορμή τον πρόσφατο εορτασμό της 3ης Δεκεμβρίου, παγκόσμια ημέρα αφιερωμένη στα άτομα με ειδικές ανάγκες, θα επιχειρηθεί μια αποτίμηση των υπαρχουσών δομών ειδικής εκπαίδευσης στο νομό μας.
Η θέση που κατέχω εδώ και τέσσερα χρόνια ως προϊστάμενος ΚΔΑΥ Ν. Αργολίδας, (Κέντρο Διάγνωσης Αξιολόγησης και Υποστήριξης Μαθητών με Ειδικές Εκπαιδευτικές Ανάγκες), η εμπειρία μου ως εν ενεργεία Δάσκαλος Ειδικής Αγωγής επί 25 έτη, καθώς και η προσωπική μου περιπέτεια, 30 χρόνια παραπληγικός μετακινούμενος με αμαξίδιο, επιτρέπει μια συνολική εκτίμηση των εν γένει δυσκολιών που αντιμετωπίζουν τα άτομα με Ειδικές Ανάγκες, των ιδιαίτερων εκπαιδευτικών τους αναγκών και των σχολικών δομών Ειδικής Αγωγής στην ευρύτερη περιοχή.
Θα ξεκινήσουμε από τα ΚΔΑΥ, θεσμοθετημένα Διαγνωστικά Παιδαγωγικά Κέντρα του Υπουργείου Παιδείας, που θεωρούνται νεοπαγείς φορείς με ηλικία πέντε περίπου ετών.
Το ΚΔΑΥ Ν. Αργολίδας, Αδριανουπόλεως και Θερμογιάννη (2752095065) με έδρα το Ναύπλιο, αξιολογεί και γνωματεύει κατά μέσο όρο 300 περιπτώσεις ετησίως. Απευθύνεται σε μαθητές του ευρύτερου Νομού, από την προσχολική ηλικία μέχρι και σε αποφοίτους Δεύτεροβάθμιας που συμμετέχουν στις Πανελλήνιες εξετάσεις. Τα περιστατικά παραπέμπονται για αξιολόγηση μετά από πρόταση των εκπαιδευτικών και την σύμφωνη γνώμη των γονέων ή και απλώς με πρωτοβουλία καθαρά γονεική, ακολουθεί αξιολόγηση από Ειδικό Παιδαγωγό, Ψυχολόγο και Κοινωνικό Λειτουργό και με βάση το αποτέλεσμα αυτής της διαδικασίας, συστήνεται το ενδεδειγμένο εκπαιδευτικό Πλαίσιο για κάθε μαθητή.
Στην παρούσα φάση δεν υπάρχει δομή Ειδικής Προσχολικής Αγωγής, παρά τις διαγνωσμένες ανάγκες του πληθυσμού και τις εισηγήσεις του ΚΔΑΥ. Ωστόσο θεωρείται βέβαιο ότι σύντομα θα λειτουργήσει το 2/θέσιο Ειδικό Νηπιαγωγείο, που έχει ήδη εγκριθεί, στις κτιριακές εγκαταστάσεις του παλιού Δημοτικού Σχολείου της Άριας, για την συντήρηση και τις λοιπές τεχνικές εργασίες υποδομής του οποίου, έχει διατεθεί το ποσό των 65.000 ευρώ από την Νομαρχία . Αργολίδας.
Στον Νομό μας σήμερα λειτουργεί Ειδικό Δημοτικό Σχολείο (Γούναρη 272 (2751021144), για παιδιά πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης στελεχωμένο από Ειδικό Εκπαιδευτικό προσωπικό Πρωτοβάθμιας Αγωγής, πλαισιωμένο υποστηρικτικά από τις ειδικότητες του Ψυχολόγου, Κοινωνικού Λειτουργού, Λογοθεραπευτή, καθώς και Ειδικό Βοηθητικό Προσωπικό, θεωρείται πλέον βέβαιο ότι η έδρα του Ειδικού Σχολείου το καλοκαίρι θα μεταφερθεί, σε υπερσύγχρονη κτιριακή μονάδα στην περιοχή Τσαμέϊκα Άργους. Το σχολείο, αυτό θα αποτελέσει κόσμημα για την Ειδική Αγωγή στο Νομό μας, καθώς αναμένεται να είναι το πληρέστερο και πιο άρτια εξοπλισμένο της Πελοποννήσου.
Παράλληλα, μετά από προτάσεις - εισηγήσεις του ΚΔΑΥ Ν. Αργολίδας και σε συναρμοδιότητα με τους οικείους σχολικούς φορείς του Νομού και της Περιφερειακής Εκπαίδευσης Πελοποννήσου, καταφέραμε να λειτουργούν σήμερα 13 Τμήματα Ένταξης, εξειδικευμένες δηλαδή τάξεις Ειδικής Αγωγής, στελεχωμένες από Ειδικούς Παιδαγωγούς, μέσα σε πολυθεσία κανονικά σχολεία. Τμήματα Ένταξης λειτουργούν σε Δημοτικά Σχολεία, Άργους, Ναυπλίου, Αρχαίας Επιδαύρου, Διδύμων, Λυγουριού, Νέας Κίου, Κρανιδίου, Πορτοχελίου και Ερμιόνης και εξυπηρετούν τον συνολικό αριθμό των περίπου 130 μαθητών.
Επιπλέον για δυο μαθητές του Νομού δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, με βαριές κινητικές αναπηρίες, έχει εγκριθεί κατ' οίκον διδασκαλία.
Σε ότι αφορά την δευτεροβάθμια Εκπαίδευση, αρχικά σημειώνεται η λειτουργία του Ε.Ε.Ε.Ε.Κ Εργαστήριο Ειδικής Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης στη Πυργέλα (2751068125) στελεχωμένο από Ειδικούς Εκπαιδευτικούς Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης και τις εργαστηριακές ειδικότητες, Μαγειρικής, Φυσικής Παραγωγής και Χειροτεχνίας.
Ελλείψεις σαφώς υπάρχουν αρκετές και χαρακτηριστικά εδώ σημειώνεται η απουσία ειδικής ενδιάμεσης εκπαιδευτικής βαθμίδας Γυμνασίου δηλαδή Ειδικό ΤΕΕ στο νομό, σχολικός φορέας που θα κάλυπτε περιπτώσεις μαθησιακών δυσκολιών μετρίας βαρύτητας, στην δευτεροβάθμια βαθμίδα, καθώς και λειτουργία Τμημάτων Ένταξης σε σχολικές μονάδες δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Ένας τομέας που πρέπει να τονιστεί είναι η έλλειψη πρόσβασης στις Σχολικές Μονάδες για Άτομα με Ειδικές Ανάγκες. Στο σημείο αυτό είναι απαραίτητη η βούληση και συνεργασία των διευθυντών των σχολείων με την τοπική αυτοδιοίκηση προκειμένου τα σχολεία να γίνουν προσβάσιμα και φιλικά όχι μόνο στους μαθητές αλλά κι στους γονείς που έχουν κινητικά προβλήματα.
Στο πλαίσιο ωστόσο μιας σύντομης αναδρομής των κατακτήσεων στην Ειδική Αγωγή του Νομού μας, τα συμπεράσματα είναι ελπιδοφόρα και αισιόδοξα, δεδομένου ότι προ πενταετίας λειτουργούσε στο Νομό Αργολίδας, μόνον το Ειδικό Σχολείο και ένα Τμήμα Ένταξης στο Ναύπλιο, η πορεία που διανύθηκε είναι σαφώς σημαντική.
Ωστόσο αυτό που πρέπει να γίνει συνείδηση σε όλους τους εμπλεκόμενους φορείς, εκπαιδευτικούς, γονείς, συλλόγους Ατόμων με Ειδικές Ανάγκες, είναι ότι τα κεκτημένα στον χώρο της Ειδικής Αγωγής δεν είναι ποτέ αρκετά και ότι η πρόοδος και οι κατακτήσεις δεν αποτελούν, αγαθό αυτονόητο. Αφοσίωση στο στόχο, διαρκείς διεκδικήσεις, πίστη στην αξία των οραμάτων και καθημερινός αγώνας, είναι μονόδρομος στην πορεία της εξέλιξης και επιτακτική ανάγκη εφόσον επιθυμούμε να κληροδοτήσουμε στις νεώτερες γενιές, έναν κόσμο περισσότερο ανθρώπινο και πολιτισμένο.
5/12/07
Η ειδική Αγωγή στην Αργολίδα
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου