Δύο αποφάσεις που έρχονται από το παρελθόν, δεσμεύουν την Αργολίδα για τις μελλοντικές συνενώσεις.
Πέρσι, τον Μάιο 2008 η Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση Αργολίδος, είχε κάνει ημερίδα για αυτόν ακριβώς τον σκοπό. Τον Ιούνιο είχε συνεδριάσει και η ΤΕΔΚ Αργολίδας.
Η νομαρχία
Στο τέλος της Ημερίδας της νομαρχίας Αργολίδας είχαν καταγραφεί τα παρακάτω συμπεράσματα τα οποία έγιναν τότε αποδεκτά από την πλειοψηφία:
H νέα αυτοδιοικητική και διοικητική μεταρρύθμιση που σχεδιάζεται και απασχολεί ήδη τα κόμματα και αυτοδιοικητικούς φορείς πρέπει να στοχεύει :
α) στην υψηλή ποιότητα προσφοράς Δημοσίων υπηρεσιών προς τους πολίτες απαλλαγμένη από γραφειοκρατικές αγκυλώσεις και περιττές διαδικασίες.β) στην περιφερειακή ανάπτυξη που πρωτεύοντα ρόλο θα διαδραματίζει η τοπική αυτοδιοίκηση α΄ και β΄ βαθμού με τα αιρετά της όργανα που θα τυγχάνουν της μεγαλύτερης δυνατής κοινωνικής συναίνεσης και δημοκρατικής νομιμοποίησης καιγ) στην ουσιαστική διοικητική λειτουργική αυτοτέλεια και οικονομική επάρκεια των οργανισμών τοπικής αυτοδιοίκησης.
Το άρθρο 102 παράγραφος 1 του Συντάγματος καθορίζει ότι η διοίκηση των τοπικών υποθέσεων ανήκει στους ΟΤΑ πρώτου και δευτέρου βαθμού και η παράγραφος 2 προβλέπει ότι οι οργανισμοί τοπικής αυτοδιοίκησης έχουν διοικητική και οικονομική αυτοτέλεια και οι αρχές τους να εκλέγονται με καθολική και μυστική ψηφοφορία.
1)Δημόσια Διοίκηση
Η μεταρρύθμιση προέχει στο τομέα της Δημόσιας Διοίκησης που είναι αποκλειστικά υπεύθυνος για τα προβλήματα της καθημερινότητας που ταλανίζουν τον πολίτη και δυσκολεύουν την αναπτυξιακή πολιτική της χώρας σε όλους τους τομείς.
Η μεταρρύθμιση πρέπει να περιλαμβάνει
α) την απλούστευση των διαδικασιών της Διοίκησης
β) την άρση της επικάλυψης των αρμοδιοτήτων
γ) τον περιορισμό της πολυνομίας,
δ) την πλήρη εφαρμογή της ηλεκτρονικής διακυβέρνησης που θα επιτύχει τελικά την πάταξη της γραφειοκρατίας, την διαφάνεια των συναλλαγών και την ταχύτερη και άνετη εξυπηρέτηση των πολιτών
ε) την αυτεπάγγελτη αναζήτηση δικαιολογητικών των πολιτών από την ίδια υπηρεσία
στ)την απλούστευση των διαδικασιών πρόσληψης του απαραίτητου προσωπικού με αξιοκρατικά κριτήρια
ζ) την μετεκπαίδευση των υπαλλήλων σε ειδικά σεμινάρια από το ινστιτούτο δημόσιας διοίκησης του ΥΠ.ΕΣ.
η) τον έλεγχο και την αξιολόγηση του παραγόμενου έργου των υπαλλήλων
θ) Αντικειμενικό σύστημα αξιολόγησης και προαγωγής των υπαλλήλων όλων των βαθμίδων
ι) την ενίσχυση της λειτουργίας των ΚΕΠ που καθημερινά αναγνωρίζεται η πολύτιμη προσφορά τους προς τους πολίτες
2)Αυτοδιοίκηση Α΄ Βαθμού
Οι Δήμοι πρέπει τάχιστα να μεταβληθούν σε ισχυρούς διοικητικούς και οικονομικούς πόλους τοπικής ανάπτυξης που θα στοχεύει σε μια ισόρροπη και πολύπλευρη ανάπτυξη , στην βελτίωση του επιπέδου των παρεχομένων υπηρεσιών καθώς και στην βελτίωση του βιοτικού επιπέδου.Από τους Δήμους θα προέλθει η ανάδειξη του τοπικού περιφερειακού χώρου στηριζόμενη στα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά του ( ιστορικά –πολιτιστικά-γεωγραφικά-παραγωγικά κτλ).Παράλληλα όμως θα έχει πρωτεύοντα ρόλο στην προστασία και διαφύλαξη του φυσικού περιβάλλοντος με την εφαρμογή σύγχρονων κατάλληλων μεθόδων .Η διοικητική και οικονομική στήριξη πρέπει να είναι άμεση για να δυναμωθούν έν όψει της Δ’ Προγραμματικής Περιόδου , να διαδραματίσουν τον βασικό τους ρόλο , να προγραμματίσουν και να υλοποιήσουν τα κατάλληλα έργα μέσα από ένα δημοκρατικό προγραμματισμό δεδομένου ότι το 80% των πόρων της Δ’ Προγραμματικής Περιόδου θα κατευθυνθούν προς την περιφέρεια .Οι αρμοδιότητες που θα δίδονται θα πρέπει απαραιτήτως να συνοδεύονται και με τους αντίστοιχους πόρους.Σε περίπτωση προγράμματος συνενώσεων θα πρέπει να είμαστε πολύ προσεκτικοί και με αυστηρά κριτήρια χωροταξικά- πολιτισμικά – ιστορικά-πληθυσμιακά κτλ που θα έχουν την κοινωνική συναίνεση και αποδοχή.Αναγκαστικές συνενώσεις δεν θα γίνουν αποδεκτές και δήμοι ιστορικοί και με ιδιαίτερο πολιτιστικό και ιστορικό χαρακτήρα θα πρέπει να διατηρήσουν την ονομασία τους και την φυσιογνωμία τους .
Ένας τόσο ιστορικός Νομός δε θα χάσει την ιδιαίτερη φυσιογνωμία μέσα στη χοάνη της οποιασδήποτε μεταρρύθμισης. Εξ’ άλλου οι συνενώσεις και μόνο και κυρίως οι αναγκαστικές δεν κάνουν τους ισχυρούς Δήμους.Η εμπειρία του παρελθόντος είναι η καλλίτερη απόδειξη. Δήμοι με ένα κέντρο (πρωτεύουσα) ισχυρό και με διαμερίσματα που καθημερινά θα καθίστανται προβληματικά αδύνατα και τελικά θα ερημώνουν δεν θα πρέπει να υπάρξουν.Για έργα μεγαλύτερης εμβέλειας και σημαντικά για πολλούς δήμους γίνονται και με τις προβλεπόμενες διαδημοτικές συνεργασίες.Οι τοπικές κοινωνίες ελεύθερες μπορούν να αποφασίζουν για την τύχη τους. Η αναγκαστική και βίαιη αλλαγή θα προκαλέσει ασύλληπτες αντιδράσεις με δυσάρεστα επακόλουθα.
3)Αυτοδιοίκηση Β΄ Βαθμού.
Ως δεύτερος βαθμός της τοπικής αυτοδιοίκησης πρέπει να παραμείνει ο νομός και η Ν.Α να ενισχυθεί με σημαντικές αρμοδιότητες σε πολλούς τομείς με θεσμοθετημένους επαρκείς πόρους.Η αντιμετώπιση όλων των τοπικών υποθέσεων πρέπει να γίνεται πληρέστερα , ταχύτερα και στον τόπο του πολίτη.Η Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση έχει τεράστια σημασία όχι μόνο για τα προβλήματα των πολιτών που αντιμετωπίζει, αλλά και για τον αναπτυξιακό ρόλο στο Νομό που είναι υποχρεωμένη να παίξει.Ο θεσμός της Νομαρχίας είναι ιστορικός με ισχυρούς κοινωνικούς δεσμούς και παιγνίδια με τους θεσμούς δεν πρέπει να γίνονται.Ένας θεσμός που υπονομεύτηκε από την γέννηση του και δεν του δόθηκαν οι δυνατότητες να λειτουργήσει στοιχειωδώς σήμερα κρίνεται απαξιωτικά ευτυχώς από λίγους .Η μετατροπή του σε υπαλληλικό νομαρχιακό διαμέρισμα κάποιας Ενιαίας Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης δεν θα έχει καμία μελοντική προοπτική.Εξ άλλου αυτή η χρονική περίοδος που άρχισαν οι συζητήσεις για την νέα μεταρρύθμιση της Διοίκησης και της αυτοδιοίκησης , ενώ έχει αρχίσει η Δ’ Προγραμματική Περίοδος θα προκαλέσει εμπλοκές απρόβλεπτες σε βάρος κυρίως της περιφέρειας αν προκύψουν αλλαγές ατεκμηρίωτες χωρίς ουσιαστική ανάλυση όλων των παραμέτρων και των κινδύνων που συνεπάγεται ένα τέτοιο εγχείρημα .
4)Περιφέρεια – Περιφερειάρχης
Ο ρόλος του κεντρικού κράτους πρέπει να είναι επιτελικός –στρατηγικός και να ενισχύεται ο ρόλος της περιφέρειας και της τοπικής αυτοδιοίκησης .Ο Περιφερειάρχης θα πρέπει να είναι αιρετό πρόσωπο με θητεία για να τυγχάνει της άμεσης δημοκρατικής νομιμοποίησης που θα προεδρεύει σε ένα αιρετό Περιφερειακό Συμβούλιο που θα προγραμματίζει και θα εφαρμόζει αναπτυξιακή πολιτική.Οι κρατικές αρμοδιότητες που δεν εκχωρούνται από το Σύνταγμα θα μείνουν στον διορισμένο Γενικό Γραμματέα .
Η ΤΕΔΚ
Η Γενική Συνέλευση της ΤΕΔΚ Ν. Αργολίδας επίσης είχε αποφασίσει ομόφωνα (με 2 λευκές ψήφους) τα εξής:
1) Το θεμελιώδες χαρακτηριστικό για τους νέους Δήμους και επομένως το κρίσιμο στοιχείο της όποιας μεταρρύθμισης θα πρέπει να είναι ο ισχυρός και αποτελεσματικός Δήμος, που καταξιώνεται στη συνείδηση των πολιτών ως τέτοιος.
2) Η νέα διοικητική μεταρρύθμιση , πέρα από τις παραμέτρους (όπως η εύκολη και απλοϊκή προσέγγιση της συνένωσης σε επίπεδο παλαιών επαρχιών ) θα πρέπει να στηρίζεται σε πολιτικές με σταθερές παραδοχές, όπως η ή νομοθετική ενίσχυση της διοικητικής αυτοτέλειας ,η αξιολόγηση της προηγούμενης εμπειρίας του «Καποδίστρια Ι», η προσβασιμότητα του πολίτη στη λήψη των αποφάσεων, με κυρίαρχο στοιχείο την « εσωτερική» δημοτική αποκέντρωση και την ενίσχυση των δημοτικών διαμερισμάτων, (έλειμμα για το οποίο έχουμε ευθύνη και εμείς οι ίδιοι) και την προσαρμογή στις νέες ανάγκες.
Ιδιαίτερα θα πρέπει να διασφαλισθεί θεσμικά η λειτουργία των συνοικιακών συμβουλίων, η συμμετοχή των δημοτικών διαμερισμάτων τόσο στη λήψη των αποφάσεων (αντιπροσωπευτικότητα στην εκλογή των δημοτικών συμβουλίων) όσο και στο μοίρασμα της «πίτας», με αυτοτελή διαχείριση και αξιοποίηση των τοπικών πλουτοπαραγωγικών πηγών ( π.χ, ανεμογεννήτριες, υφιστάμενες δημοτικές επιχειρήσεις κ.λ.π.)
3) Η όλη διοικητική μεταρρύθμιση θα πρέπει να στηρίζεται σε μία κεντρική
πολιτική αποκέντρωσης και πόρων, έτσι ώστε η κεντρική εξουσία θα πρέπει να κρατήσει για τον εαυτό της το ρόλο του «κράτους-στρατηγείου» και να αποκεντρώσει
σε περιφερειακό και τοπικό επίπεδο αρμοδιότητες και πόρους μαζί. Με άλλα λόγια
η διοίκηση να ασκείται ουσιαστικά από κοινού από την κεντρική διοίκηση και την Τ.Α, με ξεκαθάρισμα των αρμοδιοτήτων κάθε επιπέδου διοίκησης , συντονισμό και
συμμετοχή των πολιτών. Επομένως βασικό προαπαιτούμενο είναι η μεταρρύθμιση της ίδιας της κεντρικής διοίκησης.
4) Το παραπάνω θεσμικό πλαίσιο πρέπει να καθορισθεί από την κεντρική διοίκηση, με ένα πλαίσιο-σχέδιο Νόμου, που θα αποτελέσει τη βάση της συζήτησης.
Χωρίς αυτό, δεν μπορεί να γίνει καμμία ουσιαστική συζήτηση. Δεν είναι δυνατόν
οι εκπρόσωποι των ΟΤΑ και οι πολίτες να ενημερώνονται από αντικρουόμενες φήμες, δημοσιεύματα και αίολες απόψεις, που κλονίζουν και την συνοχή και προκαλούν αποπροσανατολισμό και παρενέργειες στη σημερινή λειτουργία των Δήμων και τον εν γένει προγραμματισμό και σχεδιασμό, εν όψει του ΕΣΠΑ 2007-2013, του εθνικού χωροταξικού σχεδιασμού και άλλων δράσεων που ήδη «τρέχουν»
5) Η όλη διαδικασία, αφού αφορά τον πολίτη, θα πρέπει να έχει και τη δική του ουσιαστική συμμετοχή, έτσι ώστε να επιτευχθεί η διαμόρφωση από τους δημότες της συνείδησης να ενταχθούν σε μια κοινωνία (π.χ λαϊκές συνελεύσεις, τοπικά διαμερίσματα, επεξεργασία από τα δημοτικά συμβούλια κ.λ.π). Γι’ αυτό πιστεύουμε ότι θα πρέπει να δοθεί ιδιαίτερο βάρος στις εθελοντικές συνενώσεις και να διευκολυνθούν θεσμικά αυτές με παροχή κινήτρων.
6) Πέρα από τις όποιες συνενώσεις, το κυρίαρχο στοιχείο για τον λειτουργικό και ισχυρό Δήμο, είναι η ενίσχυση κ αυτάρκεια των οικονομικών και τεχνικών υπηρεσιών, της πολιτικής προστασίας και της δημοτικής αστυνομίας, καθώς κ η απαλλαγή από την εξυπηρέτηση κρατικών υπηρεσιών (ΟΓΑ, ΕΛΓΑ,Στατιστικές Υπηρεσίες ,ΠΣΕΑ) ,πράγμα το οποίο μπορεί να επιτευχθεί με τη δημιουργία αυτόνομων υπηρεσιών με την ευθύνη των αντίστοιχων φορέων (προσωπικό, μηχανολογικός εξοπλισμός, πόροι) που θα λειτουργούν εντός των Δημοτικών καταστημάτων
7) Σημαντική παράμετρος είναι οι ιδιαιτερότητες της κάθε περιοχής(ιστορικά, πολιτιστικά, κοινωνικά, οικονομικά χαρακτηριστικά). Οι ιδιαιτερότητες αυτές θα πρέπει να ληφθούν υπόψη σε οποιοδήποτε σχεδιασμό και να αποφευχθούν στενά τεχνοκρατικές επιλογές και «ασκήσεις επί χάρτου».
Αν δεν προηγηθούν όλα αυτά, δεν μπορούμε να συμμετέχουμε σε καμμία συζήτηση για συγκεκριμένες συνενώσεις. Το στάδιο αυτό για εμάς είναι το τελευταίο τμήμα της «αλυσίδας» της όλης μεταρρύθμισης. Αν δεν πεισθούμε ότι θα τηρηθούν οι παραπάνω προϋποθέσεις και όροι, δεν θα συμμετέχουμε σε καμία συζήτηση για συνενώσεις δήμων, αφού οι συνενώσεις αυτές για εμάς δεν είναι αυτοσκοπός της μεταρρύθμισης, αλλά πρέπει να προέλθουν ως φυσικό επακόλουθο προηγουμένων θεσμικών αλλαγών. Μόνο έτσι θα επιτευχθεί η ουσιαστική ανάπτυξη κ η όλη μεταρρύθμιση θα αφορά πραγματικά τον πολίτη. Διαφορετικά θα έχουμε επανάληψη των αστοχιών του Καποδίστρια 1 και αντίδραση τόσο των τοπικών κοινωνιών όσο κ των θεσμικών οργάνων(δημοτικά συμβούλια, Τοπικές Ενώσεις Δήμων κ.λ.π)
9) Σε τοπικό επίπεδο Νομού Αργολίδας, εκτιμούμε ότι πριν την όποια διοικητική μεταρρύθμιση και ανεξάρτητα απ’ αυτήν θα πρέπει να επιλυθούν, με άμεση και γενναία χρηματοδότηση της Πολιτείας, βασικά προβλήματα του Νομού, τα οποία αποτελούν τροχοπέδη σε οποιαδήποτε ανάπτυξη, όπως ύδρευση, άρδευση, διαχείριση στερεών αποβλήτων, άρση της συγκοινωνιακής απομόνωσης του Νομού.
Τέλος επισημαίνουμε ότι η ΤΕΔΚ ως αντιπροσωπευτικός φορέας του Α΄
Βαθμού Τ.Α Αργολίδας θα παρακολουθεί τις εξελίξεις και όποτε χρειαστεί ,στην
περίπτωση μάλιστα που γίνουν γνωστές οι προθέσεις της Κυβέρνησης , θα παρέμβει
με αποφάσεις της Γενικής Συνέλευσης
Επίσης η Γενική Συνέλευση αποφάσισε με πλειοψηφία να ζητηθεί η αλλαγή του εκλογικού συστήματος της εκλογής των αιρετών των ΟΤΑ και η κατάργηση του ποσοστού 42% για την εκλογή των Δημάρχων.
21/10/09
Τι έχουν αποφασίσει νομαρχία και ΤΕΔΚ για τις συνενώσεις
Ετικέτες ΤΟΠΙΚΗ ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΣΗ
Αναρτήθηκε από AΝΑΓΝΩΣΤΗΣ ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟΥ στις 20:44
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου