Κοινωνία - ΑΝΑΓΝΩΣΤΗΣ ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟΥ | on line Εφημερίδα | www.anagnostis.org | ΑΡΓΟΛΙΔΑ

Σκίτσο - ΑΝΑΓΝΩΣΤΗΣ ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟΥ | on line Εφημερίδα | www.anagnostis.org | ΑΡΓΟΛΙΔΑ

Τοπική Αυτοδιοίκηση - ΑΝΑΓΝΩΣΤΗΣ ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟΥ | on line Εφημερίδα | www.anagnostis.org | ΑΡΓΟΛΙΔΑ

Τοπική Αυτοδιοίκηση - ΑΝΑΓΝΩΣΤΗΣ ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟΥ | on line Εφημερίδα | www.anagnostis.org | ΑΡΓΟΛΙΔΑ

Θα μεταφερθείτε στη νέα σελίδα σε

Δευτερόλεπτα

Σας περιμένουμε στην ηλεκτρονική μας έκδοση

Σας περιμένουμε στην ηλεκτρονική μας έκδοση
Επισκεφθείτε ΤΩΡΑ το site του ΑΝΑΓΝΩΣΤΗ ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟΥ. www.anagnostis.org. Κλικ στην εικόνα

17/3/11

Το ζαβό γαϊδούρι από μακριά για πουλάρι φαίνεται

Η απέναντι όχθη του Βασίλη Καπετάνιου

Κυριακή πρωί ο παππούς ακολουθούσε την αγαπημένη του ιεροτελεστία πληροφόρησης, σε μια πολυθρόνα σχεδόν στοιβαγμένες όλες οι κυριακάτικες εφημερίδες, πάνω στο μεγάλο τραπέζι μια κούπα από καυτό ελληνικό καφέ, ένα μεγάλο ποτήρι κρύο νερό και άρχιζε να χτίζει τρεις στοίβες, στην μια οι ψηφιακοί δίσκοι με μουσικές και εικόνες , στην δεύτερη περιοδικά, στην τρίτη τα αποκόμματα των εφημερίδων που έκοβε. Ο εγγονός σε μια άλλη πολυθρόνα ξεφύλλιζε τα υπόλοιπα των εφημερίδων και αν κάτι τον ενδιέφερε το συμπλήρωνε στα υπόλοιπα αποκόμματα για το κοινό τους πια αρχείο στην υπόγα τους.

Γύρω στις έντεκα εμφανίστηκε στην αυλόπορτα ο γιός του ο Γιώργης, ο πατέρα του Πέτρου. Εκείνος ακολουθούσε το δικό του κυριακάτικο δρομολόγιο κυριακάτικος εκκλησιασμός και καφέ στην πλατεία με φίλους και γνωστούς.

-Παλικάρια να κάτσω και εγώ στην παρέα σας;

-Και δεν κάθεσαι δικός μας είσαι. ( Του είπε ο παππούς ενώ ο Πέτρος του πρόσφερε την πολυθρόνα)

Το μάτι του Γιώργου έπεσε πάνω στην κυριακάτικη εφημερίδα που έδινε για δεύτερη φορά προσφορά την ταινία «Κυνόδοντας» που ήταν η ελληνική υποψηφιότητα μετά από 36 χρόνια για τα βραβεία Όσκαρ. Ήταν μια καλή ευκαιρία για τον Γιώργο να μπει στο κλίμα της παρέας του παππού και του εγγονού γιατί ήταν φανατικοί κινηματογραφόφιλοι και οι δυο.

-Μεγάλη επιτυχία για την Ελλάδα αυτή η ταινία ε ;

-Το ζαβό γαϊδούρι από μακριά για πουλάρι φαίνεται.

Απάντησε ο παππούς και ο Πέτρος χαμογέλασε γιατί προέβλεπε μια λεκτική σύγκρουση μεταξύ του πατέρα του και του παππού του.

-Πατέρα μου φαίνεται ότι όσο περνάνε τα χρόνια γίνεσαι πνεύμα αντιλογίας χωρίς λόγο.

-Δηλαδή εσύ θεωρείς μεγάλη επιτυχία αυτή την ταινία;

-Πατέρα δεν έχω όρεξη για ένταση χωρίς λόγο κυριακάτικα, όπως ήταν σημαντικές οι ταινίες του Κακογιάννη και του αγαπημένου σου του Αγγελόπουλου , άλλο τόσο ήταν και αυτή. Ξέρεις καλύτερα από εμένα, ότι ο πολιτισμός είναι για την κοινωνία των πολιτών ότι η ατομική μνήμη του καθενός μας. Με μια τέτοια λειτουργική αναφορά ο πολιτισμός επηρεάζει τους πολίτες στον τρόπο κατανόησης των γεγονότων , στην γλώσσα , στην επικοινωνία στις στρατηγικές που θα αναπτύξουν για να αντιμετωπίσουν τα προβλήματα τους. Το πολιτιστικό υπόβαθρο είναι ένας από του παράγοντες μεγέθυνσης μιας κοινωνία σε όλους τους τομείς.

-Παππού νομίζω ότι σε αυτό το σημείο έχει δίκιο ο μπαμπάς. ( Ο Γιώργης χαμογέλασε με ικανοποίηση από τις λίγες φορές που συμφωνούσε μαζί του και τον υποστήριζε ο γιός του.)

-Το ζαβό γαϊδούρι από μακριά για πουλάρι περνιέται.

-Παππού τι εννοείς.

-Λοιπόν άκου ο πατέρας μου ο Νίκος είχε ένα μικρό καφενείο, εκεί περνούσε σχεδόν όλη την ημέρα του. Ήμουνα πολύ μικρός 5-6, χρονών και ήταν η μπλε μέρα , έδινα στις ημέρες χρώματα, η μπλε ήταν η Δευτέρα γιατί η μάνα μου κάθε Δευτέρα έβαζε μπουγάδα και χρησιμοποιούσε και λουλάκι στην πλύση και έτσι βάφτισα την ημέρα μπλε . Είχε ανάψει το μεγάλο μαύρο καζάνι για να έχει ζεστό και έδινε την μάχη της στην σκάφη. Έρχεται η θεία Ρίτσα για την πρωινή καλημέρα

-Μαρία όλα καλά;

-Ναι

-Ο Νίκος ;

-Στο καφενείο.

Σε λίγη ώρα πέρασαν και η θεία Βάσω και η κυρά Ντίνα και η κυρά Γεωργία και όλοι την ρώτησαν τι κάνει και αν είναι καλά ο πατέρας μου. Εκείνη ήταν αφοσιωμένη στην σκληρή μάχη με την μπουγάδα και δεν έδωσε ιδιαίτερη σημασία. Εγώ έπαιζα με ένα πατίνι φτιαγμένο με ρουλεμάν, πήγαιναν μέχρι την μεγάλη αυλόπορτα έπαιρνα φόρα και έφτανα μέχρι την μάνα μου στην σκάφη. Καθώς πήγαινα για την πόρτα παρατήρησα ότι κάποιοι γείτονες με θλιμμένη σφιχτή έκφραση στα πρόσωπα έφταναν μέχρι την πόρτα έβλεπαν την μάνα να πλένει και έφευγαν βουβοί. Σε λίγη ώρα από την μεγάλη αυλόπορτα μπαίνει το Κατινάκι μια μακρινή αλλά αγαπημένη ξαδέλφη του πατέρα μου. Στα χέρια της κρατούσε λουλούδια με μαύρη κορδέλα, μόλις την κατάλαβε η μάνα μου της κόπηκε το χαμόγελο μαύρισε το βλέμμα της , ο νους της πήγε στο κακό.

-Τι έγινε Κατινάκι την ρώτησε η μητέρα μου

-Αααχ Μαρία μου της λέει και ξεσπάει σε κλάματα.

Πριν προλάβουν να ανταλλάξουν άλλη κουβέντα από την ανοιχτή αυλόπορτα μπαίνει ο πατέρας μου πάνω στο ποδήλατο του και αντιλαμβάνεται την Κατίνα να κλαίει.

-Τι έπαθες Κατινάκι;

-Αααα!!!! Φωνάζει τρομαγμένη η Κατίνα και πετάει τα λουλούδια

-Είχε κυκλοφορήσει μια φήμη ότι πέθανε από ανακοπή καρδιάς μέσα στο καφενείο ο πατέρας μου. Η πληροφορία έγινε ισχυρότερη από το πραγματικό γεγονός ότι ο άνθρωπος ακόμα ήταν ζωντανός. Εκεί κολλάει και η παροιμία ότι το ζαβό γαϊδούρι όταν το βλέπει από μακριά μοιάζει με μικρό πουλάρι.

-Πατέρα νομίζω ότι έχεις εμμονές αν ήταν ταινία του Αγγελόπουλου θα είχες άλλη άποψη.

-Μεγάλε οικονομολόγε ( ο παππούς είχε αρχίσει να φουντώνει) αν οι μισοί από αυτούς που έχουν ασκήσει κριτική ή έχουν άποψη για τις ταινίες του Αγγελόπουλου είχαν δει έστω μισή ταινία του θα είχε το πανευρωπαϊκό ρεκόρ εισιτηρίων. Μεγάλε οικονομολόγε το σύστημα ξέρει πολύ καλά ότι η ιστορία έχει δύο βασικές συνιστώσες τα γεγονότα και τις πληροφορίες. Αυτό σας είπα και πριν η πληροφορία μπορεί να αποκτήσει πολύ μεγαλύτερη αξία από το ίδιο το γεγονός. Η ιστορία γράφεται από τους νικητές που χρησιμοποιούν τις πληροφορίες όπως θέλουν για να διαμορφώσουν το πολιτιστικό υπόβαθρο που θέλουν.

-Δεν καταλαβαίνω που το πας;

-Το σύστημα σου διαμορφώνει το πολιτιστικό υπόβαθρο που θέλει μέσα από πληροφορίες που σου δίνει εξ αποστάσεως γρήγορα βιαστικά και κατακλυσμίαια μέσω των μέσων μαζικής επικοινωνίας. Το πολιτισμικό υπόβαθρο δεν διαμορφώνεται από τα γεγονότα που βιώνεις, μετέχεις , δημιουργείς και έχεις μια άλλου τύπου πληροφόρηση. Εσύ έχεις μια θετική εικόνα για μια ταινία για ένα γεγονός χωρίς να το γνωρίζεις γιατί έτσι σε υπερ-παρα πληροφόρησαν. Την είδα δυο φορές την ταινία και δεν μου άρεσε και στενοχωρήθηκα. Στερείται το φως της ελληνικότητας, από την άλλη εμείς δεν είχαμε ποτέ πραγματική αστική τάξη, το σύνδρομο του πατέρα αφέντη, η σεξουαλική διαστροφή της αστικής τάξης έχει θιχθεί από μεγάλους σκηνοθέτες την δεκαετία του 60 και 70 και πράγματι τους έτσουξαν τους αστούς τότε οι εικόνες εκείνες. Οπτικά βέβαια είναι ένα ολοκληρωμένο έργο με σαφή προσανατολισμό και ολοκληρωμένους παθολογικούς και παθητικούς χαρακτήρες. Αλλά με λυπεί γιατί το μόνο που μου δείχνει πόσο αποτυχημένοι γονείς είστε εσείς της μεταπολίτευσης γενιά, τα παιδιά σας έχασαν και τις ταξικές και τις εθνικές του ρίζες γιατί έτσι συμφέρει το σύστημα. Παιδιά μεγαλωμένα πίσω από ένα γυάλινο τοίχος οθονών όπως τα παιδιά του πατέρα αφέντη στην ταινία μεγαλώνουν πίσω από ένα φράχτη.

-Εμπρός πάμε στο υπόγειο ( Είπε με επιτακτικό τρόπο ο παππούς που δεν σήκωνε αντιρρήσεις)

-Τι να κάνουμε ;

-Να δούμε την ταινία.

Ο παππούς από τον υγραντήρα του πήρε ένα κουβανέζικο πούρο και άρχισε να το προετοιμάζει με αργό τελετουργικό τρόπο. Έβαλε τον γιό του και τον εγγονό του στις δυο μοναδικές πολυθρόνες της υπόγας και παρακολουθούσε όρθιος την προβολή της ταινίας . Ο παππούς κάπνιζε το πούρο του και απολάμβανε την ταινία του , ο Πέτρος την είχε δει και είχε κάτσει λίγο πίσω και διαγώνια από τον πατέρα του παρακολουθώντας τις αντιδράσεις του. Παρατηρεί τον πατέρα του να σφίγγει τα χέρια του όταν στην ταινία ο πατέρας αφέντης πληρώνει μια εργάτρια από την επιχείρηση του για να κάνει έρωτα στον εσώκλειστο γιό του, το σφίξιμο γίνεται πιο έντονο όταν εξελίσσονται ομοφυλοφιλικές κωμικοτραγικές σκηνές ανάμεσα στην εργάτρια και την μια από τις δυο κόρες και τον βλέπει να πετάγεται έξαλλος απάνω όταν ο πατέρας αφέντης ωθεί και επιβάλλει αιμομιξία μεταξύ των δυο αδελφών.

-Καλά ρε Πέτρο είσαι με τα καλά σου τέτοιες ταινίες κάθεσαι και βλέπεις με τον παππού σου; (!!!)

-Εμένα μπαμπά σε εικαστικό επίπεδο μου άρεσε πολύ, είναι μια καινούργια γλώσσα εικόνων στα υπόλοιπα συμφωνώ με τον παππού. Αν δεν είχα δει ταινίες του Μπουνιουέλ , του Παζολίνι και άλλων από το αρχείο του παππού μάλλον θα μιλούσα για ένα οπτικό θαύμα. ( Ο Γιώργος είχε γίνει κατακόκκινος στο πρόσωπο του.)

-Το πολιτιστικό υπόβαθρο συμβάλει στην μεγέθυνση μια κοινωνίας ( του είπε με ειρωνικό ύφος ο παππούς και παρατηρούσε τα δακτυλίδια του καπνού που ξεφύσησε) τώρα που μετείχες στο γεγονός μπορείς να έχεις και άποψη και κάτοψη… και όχι να μας πουλάς εθνική περηφάνια από τις βιαστικές πληροφορίες που εισέπραξες

-Μα δεν είχα δει την ταινία.

-Το ζαβό γαϊδούρι από μακριά για πουλάρι περνιέται αυτό δεν σου είπα…

Υγεία - ΑΝΑΓΝΩΣΤΗΣ ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟΥ | on line Εφημερίδα | www.anagnostis.org | ΑΡΓΟΛΙΔΑ