Κοινωνία - ΑΝΑΓΝΩΣΤΗΣ ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟΥ | on line Εφημερίδα | www.anagnostis.org | ΑΡΓΟΛΙΔΑ

Σκίτσο - ΑΝΑΓΝΩΣΤΗΣ ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟΥ | on line Εφημερίδα | www.anagnostis.org | ΑΡΓΟΛΙΔΑ

Τοπική Αυτοδιοίκηση - ΑΝΑΓΝΩΣΤΗΣ ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟΥ | on line Εφημερίδα | www.anagnostis.org | ΑΡΓΟΛΙΔΑ

Τοπική Αυτοδιοίκηση - ΑΝΑΓΝΩΣΤΗΣ ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟΥ | on line Εφημερίδα | www.anagnostis.org | ΑΡΓΟΛΙΔΑ

Θα μεταφερθείτε στη νέα σελίδα σε

Δευτερόλεπτα

Σας περιμένουμε στην ηλεκτρονική μας έκδοση

Σας περιμένουμε στην ηλεκτρονική μας έκδοση
Επισκεφθείτε ΤΩΡΑ το site του ΑΝΑΓΝΩΣΤΗ ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟΥ. www.anagnostis.org. Κλικ στην εικόνα

21/11/07

Το τέλος του Ελληνικού Λόγου

Άρθρο του Βασίλη Καπετάνιου

Έν αρχή ήν ο Λόγος (Ιωάννης 1.1)
Σύμβολο σημαίνει μια ποσοτική και μια ποιοτική μεταβολή του πράγματος ενέχει την έννοια μια συστολής και μιας μεταποίησης. Η λέξη είναι η συστολή και η μεταποίηση του πράγματος (Γ. Χειμωνάς Εξι μαθήματα για τον λόγο )
Λέξη είναι μια εγκυστωμένη ποσότητα ζωντανής συνείδησης.(Γ. Χειμωνάς)
Ένα ιδιαίτερο μοναδικό χαρακτηριστικό φαινόμενο του αρχαίου ελληνικού πολιτισμού ήταν και είναι ο Λόγος ο Ελληνικός, η δυνατότητα να διαλέγεσαι και να απορείς, να βιώνεις να κατανοείς και να παρεμβαίνεις στον κόσμο, γνωρίζοντας ότι και εσύ είσαι μέτοχος. Σε νευροψυχολογικό επίπεδο σημαίνει ότι οι κατέχοντες τον Ελληνικό Λόγο ( οι μετέχοντες στην Ελληνική Παιδεία) είχαν μια εγκεφαλική λειτουργική υπεροχή σε σχέση με άλλους λαούς την σαφή πλαγίωση των λειτουργιών του εγκεφάλου στα εγκεφαλικά ημισφαίρια. Μια λειτουργική υπεροχή που τους βοήθησε να επιβιώσουν τόσες χιλιάδες χρόνια. Σε συνδυασμό με την μεγάλη έκρηξη των γραμμάτων (θέατρο , ποίηση , ρητορική, φιλοσοφία) σε πολύ μικρό χρονικό διάστημα μας κάνει να υποψιαστούμέ ότι πιθανόν οι Έλληνες να γνώριζαν νωρίτερα γραφή από το 900- 800 π.χ που θέτουν οι ιστορικοί και οι αρχαιολόγοι την χρήση αλφαβήτου από τους Έλληνες.
Όπως και να έχει όμως με αυτό το θαυμάσιο εργαλείο τον Ελληνικό Λόγο οι Έλληνες
(όσοι εκ-παιδεύονταν στον Ελληνικό Λόγο) σμίλευαν τον εγκέφαλο τους , ενεργοποιούσαν και πυροδοτούσαν εγκεφαλικές λειτουργίες ( και το ανάστροφο, το υψηλό επίπεδο νευροψυχολογικής ωριμότητας επέτρεπε στον Λόγο να εξελίσσεται συνεχώς). Μέσα από μια τέτοια δυναμική οι λέξεις, η γραφή το κείμενο ήταν μια εγκυστωμένη ποσότητα ζωντανής συνείδησης (Χειμωνάς)
Βέβαια μπορεί να συμβεί και το αντίθετο εγκαταλείποντας τον Ελληνικό Λόγο, από την συνεχή δυναμική του πορεία κατά κάποιο τρόπο αδρανοποιούμε τις εγκεφαλικές λειτουργίες που τον δημιούργησαν . Και όταν λέμε εκτροπή εννοούμε την «αφασική» κατάσταση όπου τα ελληνόπουλα χάνουν την γραμματική, το συντακτικό και τον λεκτικό τους πλούτο. Η λέξη παύει να έχει ζωή, παύει να είναι η συστολή και η μεταποίηση του πράγματος. Με την εκτροπή και την αδράνεια της ελληνικής γλώσσας από –ΛΟΓΟ- ποείται ο ελληνικός λόγος και ο εγκέφαλος των ελληνόπουλων. Και δυστυχώς σε αυτό το σημείο είναι πολύ μεγάλη η ευθύνη του σχολείου και όλων αυτών που οργανώνουν εκπαιδευτικά προγράμματα.
Σε πρόσφατη έρευνα του Κέντρου Εκπαιδευτικής Έρευνας διαπιστώθηκε ότι οι έφηβοι έλληνες σταθερά και σταδιακά χάνουν όλα αυτά τα στοιχεία της πολιτισμικής τους ιδιαιτερότητας. Ο ελληνικός Λόγος, η ρητορική, η επιχειρηματολογία, οι επικοινωνιακές τεχνικές χάνονται, δεν υπάρχουν δεν καλλιεργούνται στην καθημερινή σχολική πράξη. Ενώ είναι ικανότητες που θα μπορούσαν να διδαχθούν
-Το 73% των γραπτών εφήβων παρουσιάζει προβλήματα όσο να αφορά την λογική αλληλουχία
-Στο 93% των γραπτών παρατηρείται αδυναμία να διαρθρωθούν κείμενα με νοηματική συνάφεια με αποτέλεσμα να μην μπορούν να πείσουν για την άποψη τους.
-Στο 93% των γραπτών περίπου δεν υπάρχουν σημεία σχολαστικής στίξης (!!!)
-Ένα άλλο σημείο της παθολογίας του Λόγου των εφήβων είναι η απουσία ή η προβληματική χρήση κειμενικών δεικτών (οι λέξεις δηλαδή που υποστηρίζουν και φανερώνουν αίτιο, αποτέλεσμα , αντίθεση), αποτέλεσμα είναι να χάνεται η συνοχή των κειμένων .
Και για όλο αυτό το κατάντημα δεν φταίνε τα παιδιά αλλά ο τρόπος με τον οποίο διδάσκονται τα μαθήματα του Ελληνικού Λόγου. Οι φιλόλογοι με βάση το εκπαιδευτικό πρόγραμμα ζητούν πολλά περισσότερα από τα παιδία χωρίς αυτά να έχουν εκπαιδευτεί σε βασικές δεξιότητες. Επίσης ο χρόνος διδασκαλίας είναι δυσανάλογος με τον όγκο του υλικού και των πληροφοριών που πρέπει να διαχειριστούν οι έφηβοι.
Δυστυχώς το μάθημα της έκθεσης που θα έπρεπε να είναι από τα βασικότερο για τη αγωγή, την παιδεία των αυριανών πολιτών δεν μπορεί να ανταποκριθεί στον σημαντικό του ρόλο όπως δείχνουν οι έρευνες. Αντίθετα μέσα από μακροσκελείς αναλύσεις τις περιγραφής και της αφήγησης, μέσα από δυσνόητους γλωσσολογικούς ορισμούς εγκλωβίζουν την εξέλιξη του Ελληνικού Λόγου των εφήβων
Τελικά το μάθημα της έκθεσης μας αφήνει έκθετους….δίνοντας ένα δυνατό χτύπημα για το τέλος του Ελληνικού Λόγου……

Υγεία - ΑΝΑΓΝΩΣΤΗΣ ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟΥ | on line Εφημερίδα | www.anagnostis.org | ΑΡΓΟΛΙΔΑ